پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 271536
    تاریخ انتشار: 26/آبان/1400 - 12:34

    حقایقی درمورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    هواپیمای مافوق صوت کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد.

     حقایقی درمورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از خبرگاران ، ثروتمندان و افراد معروف در سرتاسر جهان بین سال‌های ۱۹۷۶ و ۲۰۰۳ میلادی با استفاده از هواپیمای کنکورد با سرعت مافوق صوت به هرجایی از دنیا که دوست داشتند، پرواز می‌کردند. امروز با ما همراه باشید چراکه قصد داریم حقایق جالب در مورد هواپیمای کنکورد را با هم مرور کنیم.

    حقیقت اول

    هواپیمای کنکورد (Concorde) در آن زمان یکی از دو هواپیمای مافوق صوت و تجاری بود. هواپیمای دیگر Tupolev Tu-۱۴۴ نام گذاری شد که از قضا متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود. این هواپیما نسبت به کنکورد موفقیت کمتری از آن خود کرد؛ در نتیجه فعالیت Tupolev Tu-۱۴۴ به عنوان یک هواپیمای مسافربری از نوامبر سال ۱۹۷۷ آغاز و در ژوئن ۱۹۷۸ نیز به پایان رسید.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت دوم

    کنکورد توسط مهندسان اهل انگلیس و فرانسه توسعه یافته و نهایتا ساخته شد. این توافق در واقع بیشتر قسمتی از یک قرارداد بین المللی بین این دو کشور بوده تا یک قرارداد تجاری! این یعنی اگر هر کدام از این کشور‌ها از توافق‌نامه خارج شده و پیمان خود را نقض کنند با مجازات بسیار سنگینی رو‌به‌رو خواهند شد. دو شرکت درگیر در توسعه کنکورد Aircraft Corp انگلیس و Aerospatiale فرانسه بودند که با یکدیگر ادغام شده و برای ساخت هواپیمای کنکورد باهم همکاری‌های لازم را انجام دادند.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت سوم

    چندین شرکت هواپیمایی بزرگ کنکورد را سفارش دادند، اما اکثرشان به دلایل مختلف از هرگونه توافق برای ادامه سفارش خودداری کردند که از جمله این دلایل می‌توان به سقوط یکی از هواپیما‌های مافوق صوت اتحاد جماهیر شوروی، نگرانی در مورد ایجاد آلودگی‌های صوتی و محیطی، هزینه خرید و راه‌اندازی هواپیما اشاره داشت. در آن زمان تنها دو ایرلاین باقی مانده یعنی ایر فرانس (Air France) و بریتیش ایرویز (British Airways) باقی مانده بودند. در نهایت بیست هواپیمای کنکورد ساخته شد که ۱۴ تای آن‌ها به صورت تجاری پرواز کردند؛ از این تعداد ۷ هواپیما برای فرانسه و ۷ مورد دیگر هم برای انگلیس بود.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت چهارم

    زمانی که هواپیمای کنکورد با بیش از دو برابر سرعت صوت (۲.۰ ماخ یا ۱۵۲۰ مایل در ساعت) حرکت کرد، صدایی مانند انفجار تولید کرد که صدای بسیار بلندی بود، در حدی که می‌توانست لرزش شدید یا خسارت به بار بیاورد. به طبع این سر و صدای بلند نارضایتی و شکایت‌های متوالی در پی داشت و باعث شد تا هواپیمای کنکورد نتواند برخی از مسیر‌های خاص را طی کند و یا حتی برای اتمام برخی از پرواز‌های خود مجبور شود تا با سرعت هواپیما‌های معمولی پرواز کند. همه این‌ها از جمله دلایل عقب نشینی خطوط هوایی برای خرید کنکورد و ارتقاء هواپیما‌های خود به مافوق صوت بود.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت پنجم

    نام هواپیمای کنکورد در واقع نماینده هر دو زبان فرانسوی و زبان انگلیسی بود. این کلمه به معنای توافق است. قرار بود تا این هواپیما در فرانسه و بریتانیا کنکورد نامیده شود. با این وجود هارولد مک میلان (Harold Macmillan) نخست وزیر وقت انگلیس تصمیم گرفت تا حرف “e” در پایان این کلمه را حذف کند. گفته می‌شود دلیل این تصمیم‌گیری به این صورت بود که شارل دوگل (Charles de Gaulle) نخست وزیر وقت فرانسه به دلیل سرماخوردگی جلسه‌ای که با مک میلان داشته را لغو کرده و این موضوع باعث ناراحتی هارولد در آن زمان شده بود!

    وزیر فناوری دولت بریتانیا، تونی بن (Tony Benn) بعد‌ها این قضیه را اصلاح کرده و مدعی شد حرف “e” در واقع مخفف کلماتی مثل برتری (Excellence)، انگلستان، اروپا و دولت‌های متحد (Entente Cordial) است.

    حقیقت ششم

    کنکورد ۰۰۱ (ساخت فرانسه) اولین پرواز آزمایشی خود را در تاریخ ۲ مارس ۱۹۶۹ انجام داد. اولین پرواز کنکورد ۰۰۲ (ساخت انگلستان) هم در تاریخ ۹ آوریل ۱۹۶۹ شکل گرفت. اولین پرواز‌های تجاری انجام شده توسط کنکورد در سال ۱۹۷۶ اتفاق افتاد. در آن زمان بریتیش ایرویز از فرودگاه هیترو (Heathrow) به بحرین رفت و هواپیمای کنکورد ایرفرانس از پاریس به ریو (Rio) نشست. پرواز‌های بریتیش ایرویز کنکورد از لندن به نیویورک و برعکس از شماره‌های پرواز BA۰۰۱ تا BA۰۰۴ استفاده کردند. از زمان بازنشستگی کنکورد دیگر از این شماره پرواز‌ها استفاده نمی‌شود!

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت هفت

    کنکورد در چند سال اولیه شروع فعالیت‌های خود با ضرر مالی مواجه شد. دولت بریتانیا که طرف انگلیسی پروژه کنکورد را از نظر مالی تامین می‌کرد ۸۰ درصد از درآمد کنکورد را از آن خود کرد. در اوایل دهه هشتاد معلوم شد که تصور عموم مردم از هواپیمای کنکورد این است که برای خرید بلیط‌های آن باید هزینه‌های زیادی را متحمل شوند. به همین دلیل هم قیمت‌های کنکورد را براساس تصورات مردم تنظیم کردند و سپس با کاهش قیمت نفت، کنکورد شروع به کسب درآمد کرد. در سال ۱۹۸۴ مالکیت مالی این هواپیما از دست دولت به بریتیش ایرویز واگذار شد. مردم بر این باورند که یکی از دلایل اصلی که هواپیمای کنکورد در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد هم همین اتفاق بود.

    زمانی‌که هواپیما متوقف شد، بریتیش ایرویز و ایرفرانس متوجه شدند که درآمد آن‌ها از طریق افرادی که با استفاده از فرست کلاس هواپیمای کنکورد مسافرت می‌کردند، خیلی بیشتر است.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت هشت

    هواپیمای کنکورد علاوه‌بر این‌که از سایر هواپیما‌ها سریع‌تر پرواز می‌کرد، ارتفاع بیشتری هم نسبت به سایرین می‌گرفت به طوری‌که گفته می‌شود این هواپیما در ارتفاع ۵۰ تا ۵۵ هزار فوت و حتی ۶۰ هزار تا پرواز می‌کرد. در این ارتفاع می‌توانید انحنای زمین را طوری ببینید که انگار روی مرز فضا قرار دارید. تلاطم هوا هم در چنین ارتفاعی مشکل ایجاد نخواهد کرد و این یعنی پرواز با ناهمواری کمتر!

    حقیقت نه

    هواپیمای کنکورد سریع‌ترین سفر خود را از نیویورک به لندن در تاریخ ۱ ژانویه سال ۱۹۸۳ طی مدت زمان دو ساعت و ۵۶ دقیقه توانست به ثبت برساند. در پرواز‌هایی که توسط کنکورد صورت می‌گرفت هیچ‌گونه سرگرمی برای مسافران در نظر گرفته نشده بود، اما غذای باکیفیتی به سرنشینان داده می‌شد.

    ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد هواپیمای مافوق صوت کنکورد

    حقیقت ده

    تا سال ۲۰۰۰ هواپیمای کنکورد به عنوان امن‌ترین هواپیما در سرتاسر دنیا شناخته می‌شد چراکه هیچ سانحه و فوتی از آن به ثبت نرسیده بود. یکی از هواپیما‌های کنکوردی که به ایرفرانس تعلق داشت در تاریخ ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰ پس از ترکیدن لاستیک و آسیب رسیدن به مخزن سوختش سقوط کرد. اعتقاد بر این است که آوار این هواپیما روی یک هواپیمای دیگر که بومی بوده، افتاده است و همین موضوع باعث شده تا در تاریخ ۲۶ ژوئیه سال ۲۰۰۰ گواهینامه توانایی پرواز کنکورد باطل شود و نتواند آن را تا تاریخ سپتامبر سال ۲۰۰۱ دوباره به دست بیاورد. در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ اولین پرواز عملیاتی با مسافر (کارکنان خطوط هوایی بدون پرداخت هیچ گونه هزینه) توسط کنکورد انجام شد. کنکورد در ۷ نوامبر ۲۰۰۱ به حالت تجاری خود بازگشت، اما در سال ۲۰۰۳ با ایرفرانس آخرین پروازش را در تاریخ ۳۱ می ۲۰۰۳ رقم زد و بریتیش ایروریز هم در تاریخ ۲۴ اکتبر ۲۰۰۳ پرواز آخر خود را با این هواپیما به انجام رساند.

    ریچارد برنسون (Richard Branson) پیشنهاد کرد تا کنکورد‌های باقی‌مانده را خریده و با آن‌ها به ورجین آتلانتیک پرواز کند که این قضیه کاملا رد شد و گفته می‌شود که کنکورد دیگر هیچ پروازی انجام نخواهد داد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما