پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 270620
    تاریخ انتشار: 20/آبان/1400 - 13:01

    کلکسیونی از گاف‌های منحصر به فرد بایدن

    جو بایدن کمتر از یک‌سال پس از حضور در کاخ‌سفید، به واسطه گاف‌های منحصر به فرد خود، انگشت‌نمای افکار عمومی دنیا شده است.

    کلکسیونی از گاف‌های منحصر به فرد بایدن

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»نام جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا طی ماه‌های سپری شده از حضور وی در راس معادلات سیاسی و اجرایی واشنگتن با گاف و خطا گره خورده است. اگرچه ماجرای بی‌سابقه رها شدن باد معده بایدن در دیدار اخیر با همسر پرنس چالز و برخی دیگر از اعضای خاندان سلطنتی انگلیس به سوژه‌ای منحصر به فرد برای رسانه‌های تبدیل شده است، اما این نخستین‌بار نیست که رئیس‌جمهور ۷۹ساله آمریکا سوتی می‌دهد. دراینجا مروری بر مهم‌ترین گاف‌های بایدن طی ۹ ماه اخیر خواهیم کرد.

    اولین اشتباه در جشن پیروزی
    اولین گاف لفظی بایدن، مربوط به اعلام آمار قربانیان ویروس کرونا در آمریکا بود. جو بایدن در سخنرانی اخیر خود به اشتباه گفت آمار فوتی‌های کرونا در آمریکا ۲۳۰ میلیون نفر است، اما بلافاصله آن را به «هزار» تغییر داد. اگرچه اطرافیان بایدن مدعی شدند این اشتباه لفظی، ممکن است برای هر رئیس‌جمهوری پیش بیاید، اما وقوع آن در نخستین سخنرانی پیروزی بایدن و فراتر از آن، تکرار آن در گذشته و پس از آن نشان داد رئیس‌جمهور آمریکا به قول برخی شهروندان و رسانه‌های این کشور، یک ماشین گاف محسوب می‌شود.

    نام نخست وزیر استرالیا چه بود؟
    در حاشیه انعقاد توافق اخیر اوکاس میان آمریکا، انگلیس و استرالیا، فراموش کردن نام نخست‌وزیر استرالیا از سوی جو بایدن سبب جنجال و تمسخر وی در رسانه‌ها شد. بایدن در این نشست خبری مجازی، پس از نام بردن و تشکر از بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس، هنگامی‌که می‌خواست از نخست‌وزیر استرالیا تشکر کند، نام اسکات موریسون را فراموش کرد و به جای آن از واژه این دوستی که این پایین است، استفاده کرد.

    این رویداد که به صورت زنده پخش می‌شد، به‌سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی استرالیا منعکس شد و بسیاری آن را سوژه خنده و تمسخر بایدن کردند و عده‌ای نیز آن را توهین‌آمیز خواندند.

    با این حال، مقامات دولت آمریکا در این خصوص واکنشی نشان ندادند تا موضوع فراموشی نام نخست‌وزیر استرالیا، به مثابه یک گاف طبیعی (که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید) مورد تفسیر و شناسایی قرار گیرد.

    آمریکا به جای سازمان ملل
    جو بایدن در سخنرانی در هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد، این سازمان و آمریکا را با هم عوضی گرفت. این سخنرانی، نخستین حضور وی در مجمع عمومی سازمان ملل محسوب می‌شد. رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود گفت: ایالات متحده از ارزش‌های دموکراتیک، آزادی و برابری دفاع خواهد کرد. من به حقوق اونیورسال و همگانی همه مردم اعتقاد دارم، این در DNA ملت ما وجود دارد و از همه مهم‌تر، ماهیت ذاتی این سازمان - ایالات متحده است. در حاشیه یکی از دیدار‌های وی در حاشیه همان نشست نیز بایدن در مورد وضعیت افغانستان گفت که مقامات آمریکایی با رهبران طالبان در کابل و همچنین هیاتی در داهو، پایتخت قطر در تماس مداوم هستند. بعدا کاخ سفید تصریح کرد که منظور رئیس‌جمهور آمریکا دوحه بوده است.

    لیبی به جای سوریه
    جو بایدن در نشست مطبوعاتی بعد از اختتامیه نشست گروه هفت که در انگلیس برگزار شد، قصد داشت در خصوص تعامل با روسیه در خصوص کشور آسیایی سوریه صحبت کند، ولی به جای نام این کشور به اشتباه به طور مکرر از نام کشور آفریقایی لیبی استفاده کرد. او گفت: در مسائل زیادی می‌توانیم با روسیه تعامل کنیم و اتفاقات زیادی در پی این تعاملات خواهد بود، به عنوان مثال لیبی (سوریه) جایی که آمریکا سعی دارد با باز کردن راه‌های اقتصادی و غذایی به کمک مردم این منطقه برود و از رنج آن‌ها بکاهد.

    جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ‌سفید، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا مقصود رئیس‌جمهور آمریکا از همکاری با روسیه در لیبی، کشور سوریه بود، گفت: بله، رئیس‌جمهور به اشتباه از اسم لیبی استفاده کرد و منظور او کشور سوریه بود. این گاف بایدن در نشست گروه هفت دستمایه انتقاد‌ها و کنایه‌های کاربران در توییتر شد، یکی از آن‌ها با حالتی طعنه‌آمیز نوشت: بایدن سه بار بین لیبی-سوریه دچار سردرگمی شد. همچنین به نظر می‌رسد او به این مساله افتخار می‌کند که ناتوانی روسیه در تامین نیاز‌های اساسی اقتصادی مردم در سوریه نقطه اهرم فشار ایالات متحده است.
    یکی دیگر از کاربران توییتر نوشت: به هر حال، همگی این‌ها برای او یکسان هستند. فقط افرادی قابل مصرف و قابل استثمار در راه اهداف حزبش برای تسلط بر منطقه.

    جنگ خیالی با ایران
    رئیس‌جمهور آمریکا، در جدیدترین گاف خود گفت کووید -۱۹ بیش از همه جنگ‌های قرن گذشته، آمریکایی‌ها را از بین برد از جمله در مقایسه با جنگ با ایران. او در سخنرانی خود در کارولینای شمالی گفت: [در پی شیوع کرونا]ما در حدود یک سال، ۶۰۰ هزار نفر را در آمریکا از دست دادیم. این تعداد بیش از هر جانی است که در جنگ جهانی اول، جنگ جهانی دوم، جنگ ویتنام، عراق، ایران، سراسر افغانستان از دست رفت. در یک سال بیش از هر جنگ بزرگ در قرن بیستم و قرن بیست و یکم قربانی شدند. این اظهارات بایدن درباره جنگ خیالی‌اش با ایران، مورد تمسخر کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

    این گاف جدید بایدن به دنبال حرکات عجیب و غریب او در کاخ‌سفید رخ داد؛ جایی که بایدن هنگام گفتگو با خبرنگاران درباره یک قرارداد زیربنایی، پاسخ خود را زمزمه کرد و تصور می‌کرد خبرنگاران آن را می‌شنوند. رئیس‌جمهور آمریکا پیشتر هم در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن در اظهارنظری درباره برجام به جای عبارت «JCPOA» یا همان Joint Comprehensive Plan of Action (برنامه جامع اقدام مشترک)، عبارت «JOPCA» را به کار برد.

    دست دادن با مهمان خیالی
    چند روز پیش رئیس‌جمهور ۷۹ ساله آمریکا طی مراسمی در ایالت نیوجرسی در انتهای سخنرانی‌اش درباره طرح دولتی «بازسازی بهتر پساکرونا» به خیال آن‌که شخصی روی سن در کنارش قرار دارد، به سمت راست خود چرخید و دستش را برای دست دادن با این شخص فرضی دراز کرد. این گاف سبب شد تا نمایندگان کنگره و رسانه‌های آمریکایی فشار زیادی به کاخ سفید درباره ضرورت انجام تست پزشکی از بایدن وارد کنند. با این حال اطرافیان بایدن بار دیگر مدعی شدند که وی به‌دلیل مشغولیت‌های ذهنی در زمان سخنرانی و فضای سالن، دچار اشتباهی کاملا عادی شده است!

    کامالا هریس رئیس‌جمهور آمریکاست!
    جو بایدن در جریان کنفرانس مطبوعاتی در ویلمینگتون ایالت دلاور درباره بحران کرونا ابراز امیدواری کرد، زمانی که واکسنی برای کووید-۱۹ در دسترس قرار گرفت، دونالد ترامپ از همه آمریکایی‌ها بخواهد آن را تزریق کنند.

    او در ادامه صحبت‌هایش به خودش و کامالا هریس اشاره کرد که واکسن می‌زنند و پس از آن حرفی زد که مورد توجه شدید ناظران قرار گرفت. بایدن گفت من این کار را برای ایجاد اعتماد عمومی به واکسن انجام دادم. هریس، رئیس‌جمهوری منتخب امروز به همین دلیل واکسن می‌زند. او بعد از بیان این صحبت‌ها، حرف‌هایش را تصحیح نکرد.

    پس از آن موجی در توییتر در میان حامیان دونالد ترامپ ایجاد شد. یکی از کاربران در پیامی نوشت دوباره جو بایدن نظر شخصی خودش را بلند گفت: هریس، رئیس‌جمهوری منتخب و این اولین‌بار نبود. کاربر دیگری نوشت زوال عقل هرگز نمی‌گذارد رازی پنهان بماند. کاربر دیگری گفت برنامه همین بود! یکی دیگر از کاربران توییتر هم نوشت: این اولین‌بار نیست که او این‌طور لغزش زبانی دارد.

    لالایی نفتالی بنت برای بایدن
    در شهریور ماه امسال، شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های مختلف ویدئویی را از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که پس از دوبار تاخیر درنهایت به مدت ۲۵ دقیقه برگزار شد، منتشر کردند که نشان می‌داد بایدن میان صحبت‌های بنت در حال چرت زدن است. ویدئو به‌صورت گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی دست به دست و منتشر شد. در این ویدئو بایدن در حالی که نفتالی بنت صحبت می‌کند مشغول چرت زدن است.

    یک حساب کاربری نوشت: در دیدار فقط نخست‌وزیر اسرائیل حضور داشت و باید در خواب هفت آسمان بود، خبری است؟! شب بخیر.

    همچنین حساب کاربری سیف مصر در توییتر نیز با انتشار این صحنه از دیدار بایدن و نفتالی بنت نوشت: دقت کنید، مهمان (بنت) با جو (بایدن) صحبت می‌کند، اما وقتی متوجه می‌شود که او خواب است صحبت‌های خود را متوجه خبرنگاران می‌کند.

    رمزگشایی از مصاحبه نکردن بایدن با رسانه‌ها
    نشریه هیل به‌تازگی در گزارشی به تمایل نداشتن بایدن به انجام مصاحبه با رسانه‌ها پرداخت و نوشت او برخلاف باراک اوباما و دونالد ترامپ در مدت کمتر از یک‌سال ریاست‌جمهوری تنها ۱۰ مصاحبه انجام داده است. تسلط نداشتن و کاهش قدرت بیان بایدن ۷۹ ساله در ماه‌های گذشته به حدی افول کرده است که مقام‌های کاخ سفید برای کنترل و مدیریت نحوه تعامل بایدن با خبرنگاران بسیار تلاش می‌کنند.

    استیو هیلتون مجری شبکه فاکس‌نیوز بعد از سه بار زمین خوردن بایدن هنگام بالا رفتن از پله‌های هواپیما برای سفر به آتلانتا گفته بود: بایدن در کاخ سفید مسؤولیتی ندارد و براساس برنامه دولت وی، بایدن تنها در اسم رئیس‌جمهور آمریکاست. اولین نقد جدی و ابراز نگرانی شدید از وضعیت جسمی و روانی بایدن از سوی رونی جکسون، پزشک سابق کاخ سفید و نماینده کنونی حزب جمهوریخواه از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان مطرح شد. وی در مصاحبه با فاکس‌نیوز، رسانه حامی دونالد ترامپ، با زیر سوال بردن توانایی ذهنی بایدن به‌دلیل اشتباهات مکرری که تاکنون داشته.

    گفت: این موضوع فقط در حال بدتر شدن است و حدس بزنید چرا؟ ما هر روز در حال وقوع آن جلوی چشمان خودمان هستیم. رقبای جمهوریخواه بایدن تلاش می‌کنند از فرصت پیش‌آمده استفاده کنند تا این وضعیت را یک چالش امنیتی و وضعیتی مخاطره‌آمیز برای منافع آمریکا جلوه دهند. جمهوریخواهان با مستنداتی که در اختیار دارند، به دنبال این هستند که بایدن را وادار به استعفا کنند. بر پایه متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا رئیس‌جمهور می‌تواند درصورتی به دلیل ناتوانی یا بیماری شدید نتواند وظایف خود را انجام دهد، موقت قدرت خود را به معاون رئیس‌جمهور واگذار کند.

    انتساب پاپ به یک تیم بیسبال
    تنها ملاقات رسمی بایدن و رهبر کاتولیک‌های جهان نیز به سوژه‌ای طنز در رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هنگام خداحافظی با پاپ فرانسیس در دیدار اخیرش با رهبر کاتولیک‌های جهان گفت: شما بازیکن بیسبال آفریقایی آمریکایی معروف در آمریکا هستید.

    پاپ اهل آرژانتین و از طرفداران تیم فوتبال سن لورنزو است، اما پیشینه‌ای در بیسبال ندارد و هیچ‌گاه طرفدار تیمی در این رشته ورزشی نبوده است.

    نکته جالب توجه این‌که پاپ و بایدن هیچ‌یک واکنشی نسبت به این مساله نشان ندادند، اما رسانه‌های آمریکایی و ایتالیایی، این اظهارنظر را نشانه‌ای دیگر از عدم تسلط ذهنی بایدن به واژه‌ها و شخصیت‌ها و پدیده‌های جاری در جهان دانستند.

    وقتی بایدن جمعیت آمریکا را هم نمی‌داند
    رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود بار دیگر گاف داد و این بار جمعیت آمریکا را اشتباه اعلام کرد. وی مدعی شد ۳۵۰میلیون آمریکایی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. بایدن در حالی جمعیت آمریکا را ۳۵۰ میلیون نفر اعلام کرده که بر اساس آخرین و رسمی‌ترین آمار، جمعیت آمریکا ۳۳۱ میلیون نفر است. بایدن این آمار اشتباه را در کاخ‌سفید و درباره گزارش ایجاد اشتغال در آمریکا در ماه جولای اعلام کرد.

    از سوی دیگر، این آمار در حالی مطرح شد که هنوز تعداد قابل توجهی از شهروندان آمریکایی واکسن نزده بودند. آمار‌های به‌روزرسانی شده دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهد بیش از ۷۰۰ هزار نفر در آمریکا جانشان را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. این بیماری جان ۲/۴ میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفته است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما