جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 267919
    تاریخ انتشار: 03/آبان/1400 - 16:15

    باراک اوباما: هو نکنید!

    انتخاب فرماندار در نیوجرسی و ویرجینیا، مشخص خواهد کرد آیا حزب دموکرات می‌تواند یک‌بار دیگر با راهبرد ترامپ‌هراسی در انتخابات پیروز شود. چندی پیش، حزب دموکرات با تکیه بر همین راهبرد توانست در انتخابات فرمانداری کالیفرنیا پیروز شود.

    باراک اوباما: هو نکنید!

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل از اعتماد، «هو نکنید، رای بدهید»؛ این جمله‌ای بود که در سخنرانی روز شنبه باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین امریکا آن را به‌کار برد و از دموکرات‌های ویرجینیا خواست به جای «هو کردن» رقیب پای صندوق‌های رای آمده و حرف خود را آنجا بگویند.

    باراک اوباما همزمان با برگزاری کارزاری در حمایت تری مک‌اولیف کاندیدای دموکرات فرمانداری ایالت ویرجینیا می‌کوشد تا از این کارزار به عنوان فرصتی مناسب برای به زیر سوال بردن سیاست‌های جمهوری‌خواهان در بسیاری از حوزه‌ها بهره برده و راهبرد‌های حزب جمهوری‌خواه برای پیروزی در انتخابات‌های مهم پیش‌رو نظیر انتخابات فرمانداری‌ها، انتخابات کنگره و انتخابات ریاست‌جمهوری را به چالش بکشد.

    او که در جمع ۲ هزار نفری از دانشجویان دانشگاه رفاه عمومی ویرجینیا صحبت می‌کرد، گفت که این روز‌ها یک نقطه عطف برای ایالات متحده و دیگر کشور‌های جهان است. به گفته او، دنیا امروز در معرض تفکراتی خطرناک نظیر قبیله‌گرایی، تفرقه‌افکنی و بدبینی به دیگران قرار دارد، اما انسان‌ها می‌توانند مسیر دیگری را انتخاب کنند که در آن می‌توان با یکدیگر کنار آمد و مشکلات را حل کرد.

    در حالی که تنها ۹ روز تا زمان برگزاری انتخابات ویرجینیا باقی مانده، نظرسنجی‌ها از رقابتی تنگاتنگ میان تری مک‌اولیف و گلن یانگ‌کین که از حمایت دونالد ترامپ بهره می‌برد، خبر می‌دهند. در این انتخابات یانگ‌کین با اتخاذ یک سیاست هوشمندانه از حضور در کارزار‌های انتخاباتی همراه با ترامپ خودداری کرده و تلاش دارد علاوه بر جمهوری‌خواهان، رای گروه‌های سیاسی دیگر را که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ با حمایت از جو بایدن، زمینه‌ساز پیروزی او در ایالت ویرجینیا با اختلاف ۱۰ درصد نسبت به دونالد ترامپ را فراهم آوردند، از آن خود کند.

    او با اینکه از قرار گرفتن در کنار شخص ترامپ می‌پرهیزد، همزمان از راهبرد‌های او در انتخابات گذشته استفاده می‌کند. یانگ‌کین مدعی است احتمال زیادی وجود دارد که دموکرات‌ها بخواهند در انتخابات تقلب کنند و بر همین اساس با راه‌اندازی یک «گروه ویژه سلامت انتخابات» پا جای پای رییس‌جمهور پیشین امریکا گذاشته است.

    باراک اوباما که این روز‌ها فعالانه از کاندیدا‌های دموکرات در انتخابات فرمانداری دو ایالت ویرجینیا و نیوجرسی حمایت می‌کند، دقیقا از همین نقطه به گلن یانگ‌کین و دیگر جمهوری‌خواهان که حاضر نیستند از ترامپ و طرفدارانش فاصله بگیرند، حمله کرد: «شما نمی‌توانید در تبلیغات انتخاباتی خود را مردی قدیمی نشان دهید که بازی‌های قدیمی را انجام می‌دهد، ظرف می‌شوید و لباس پشمی می‌پوشد، اما در عمل، بی‌صدا به دنبال جلب حمایت کسانی باشید که می‌خواهند دموکراسی ما را نابود کنند.»

    رییس‌جمهور سابق ایالات متحده همچنین افزود که یانگ‌کین دقیقا به همان «تئوری‌های توطئه‌ای» معتقد است که سبب رقم خوردن فاجعه ششم ژانویه شد یا اینکه ترجیح می‌دهد نشان دهد به آن‌ها باور دارد تا بتواند در انتخابات برنده شود: «تا جایی که می‌دانم، پیام اصلی رقیب تری مک‌اولیف این است که او فردی معمولی است و مدارس را به شست‌وشوی مغزی کودکان متهم می‌کند. او همچنین گفته می‌خواهد دستگاه‌های رای‌گیری مورد استفاده در انتخابات قبلی را بررسی کند... آیا برای ما قابل باور است که او از دموکراسی ما دفاع می‌کند؟»

    اوباما همچنین با اشاره به ثروتمند بودن یانگ‌کین و تلاش او برای نشان دادن خود به عنوان یک انسان معمولی تاکید کرد که «هر وقت این ثروتمندان می‌خواهند کاندیدا شوند، تمام ابزار‌های موجود را به کار می‌گیرند تا به مردم ثابت کنند یک زندگی معمولی و مانند دیگران دارند و فرقی میان آن‌ها و رای‌دهندگان نیست.»

    چهل و چهارمین رییس‌جمهور امریکا در ادامه ترجیح داد مسیر سخنرانی خود را تغییر دهد و با زیر سوال بردن ایده‌های جمهوری‌خواهان بحث را به بحثی ملی تبدیل کند: «کشور ما امروز در شرایط ویژه‌ای قرار دارد. ما با تکیه بر علم توانستیم در مقابله با پاندمی کرونا رو به جلو حرکت کنیم. امروز نرخ بیکاری در امریکا برابر با زمانی شده که پاندمی آغاز شد و در ویرجینیا وضعیت حتی بهتر هم هست. همه این‌ها به این دلیل است که ما به علم اعتماد کردیم و رییس‌جمهور بایدن مسیر درستی را برگزید.»

    او افزود: «نسل آینده برای رشد نیاز به امکانات دارد؛ امکاناتی نظیر آموزش رایگان، بهداشت و درمان ارزان، حق رای دادن و دموکراسی چیزی است که جمهوری‌خواهان برای آن‌ها فراهم نمی‌کنند.»

    اوباما با اشاره به اینکه احتمالا بسیاری از مردم از حضور پررنگ سیاست در زندگی‌شان خسته شده‌اند، گفت: «خود من حاضر نیستم شو‌های سیاسی را ببینم و بیشتر وقتم را به سیاست اختصاص دهم، اما اینجا جایی است که نباید خسته شد. مساله واقعی این است که ما در این شرایط نمی‌توانیم خسته شویم و باید رای بدهیم.»

    بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، زمانی که هواداران تری مک‌اولیف در واکنش به صحبت‌های اوباما شروع به «هو کردن» گلن یانگ‌کین کردند، اوباما خطاب به آن‌ها گفت: «هو نکنید، رای بدهید.»

    پیش از اوباما، جیل بایدن همسر جو بایدن و کامالا هریس معاون رییس‌جمهور و استیسی آبرامز یکی از ستاره‌های نوظهور حزب دموکرات برای حمایت از مک‌اولیف به این ایالت رفته بودند. رییس‌جمهور امریکا نیز قرار است این هفته به این ایالت برود.

    دموکرات‌ها نگرانند که با نبودن ترامپ در میدان، هواداران‌شان انگیزه کافی برای حضور در انتخابات غیر ریاست‌جمهوری را پیدا نکنند و با پیروزی جمهوری‌خواهان در این انتخابات، زمینه برای شکست حزب دموکرات در ۲۰۲۴ فراهم شود. آن‌ها معتقدند طرح نام رییس‌جمهور پیشین که تصمیم گرفته در سال ۲۰۲۴ برای سومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند در کارزار‌های انتخاباتی، می‌تواند بدنه رای‌دهندگان حزبی و گروه‌های لیبرال را تشویق کند تا در انتخابات حضور یابند و این حضور می‌تواند پیروزی را برای حزب دموکرات و کاندیداهایش آسان گرداند.

    انتخاب فرماندار در نیوجرسی و ویرجینیا، از جدی‌ترین آزمون‌ها برای این راهبرد است که مشخص خواهد کرد آیا حزب دموکرات می‌تواند یک‌بار دیگر با راهبرد ترامپ‌هراسی در انتخابات پیروز شود. چندی پیش، حزب دموکرات با تکیه بر همین راهبرد توانست در انتخابات فرمانداری کالیفرنیا پیروز شود.

    تحلیلگران دموکرات بر این باورند که با توجه به ترکیب جمعیتی ایالت‌های مذکور و همچنین نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در این ایالت‌ها، تنها امید جمهوری‌خواهان برای پیروزی این است که بتوانند با اتخاذ رویکردی متفاوت، کاری کنند که بخش بزرگی از رای‌دهندگان دموکرات انگیزه حضور در انتخابات را نداشته باشند و رای ندهند. از همین‌رو این تحلیلگران توصیه می‌کنند که محور اصلی کارزار‌های انتخاباتی حزب دموکرات باید این باشد که «عدم حضور رای‌دهندگان دموکرات پای صندوق‌های رای چه تبعاتی برای آن‌ها خواهد داشت؟»

    یکی دیگر از راهبرد‌های حزب دموکرات، تسهیل شرایط رای دادن به منظور افزایش مشارکت اقلیت‌ها در انتخابات است. برای نمونه، در انتخابات نیوجرسی، رای‌گیری زودهنگام ۴۵ روز زودتر از روز انتخابات آغاز شد. رای‌دهندگان همچنین برای اولین‌بار اجازه پیدا کردند تا از ۱۱ روز قبل از روز انتخابات برای رای دادن حضوری (زودهنگام) اقدام کنند. از طرفی، برای تمام کسانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری و کنگره سال ۲۰۲۰ در نیوجرسی درخواست رای پستی کرده بودند، به صورت خودکار تعرفه پستی ارسال شد.

    برخی تحلیلگران هشدار می‌دهند این شیوه (رقیب‌هراسی) ممکن است برای دموکرات‌ها موثر نباشد؛ چراکه محبوبیت جو بایدن در حال حاضر به کمتر از ۵۰ درصد در سطح ملی رسیده و این محبوبیت در میان رای‌دهندگان مستقل تنها ۳۰ درصد است. از نگاه آنها، تکیه بر رقیب‌هراسی به جای ایجاد انگیزه ایجابی به منظور رای دادن نشانه خوبی نزد رای‌دهندگان به حساب نمی‌آید و شاید حتی در کوتاه‌مدت اثرگذار باشد، اما نمی‌تواند راهبردی قطعی برای حضور و رقابت در انتخابات سرنوشت‌سازی نظیر کنگره ۲۰۲۲ و ریاست‌جمهوری و کنگره ۲۰۲۴ باشد.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما