پنجشنبه 09 فروردين 1403 - Thu 28 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 263855
    تاریخ انتشار: 04/مهر/1400 - 21:17

    آملی‌ها در تدارک وداع باشکوه با پیکر پدرِ معنوی شهر

    شهر ماتم‌زده است، از یک سوی عزای سیدالشهدا(ع) و دلتنگی برای حضور در پیاده‌روی اربعین و از سوی دیگر غم هجران پیرِ وارسته‌ای که پدرِ معنوی شهر بود و نامش با آمل گره خورده است.

    آملی‌ها در تدارک وداع باشکوه با پیکر پدرِ معنوی شهر

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از ایرنا، «علامه حسن‌زاده آملی به ملکوت اعلی پیوست»؛ همین یک جمله برای بهت‌زدگی یک شهر کافی است. خبری که در آخرین ساعات شنبه سوم مهر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت و به سرعت بازنشر شد. قلب فقیه وارسته، عالم مجاهد، دانشمند برجسته و روحانی شهیر جهان اسلام در ۹۳ سالگی از حرکت ایستاد. موجی از جمعیت به سمت بلوار امام رضا(ع) آمل و مقابل بیمارستان سرازیر شدند. بعضی شهروندان می‌گویند اگر پیکر علامه دیرتر از بیمارستان به سمت سردخانه منتقل می‌شد، امکان کنترل جمعیت عزادار وجود نداشت.

    بلافاصله ستاد ارتحال در فرمانداری آمل تشکیل شد تا برنامه‌ریزی برای مراسم وداع و تشییع در شأن و جایگاه علامه انجام شود، اما مردم شهر پیش‌تر از ستاد ارتحال دست به کار شدند. خودشان ستاد مردمی بزرگداشت ارتحال تشکیل دادند. تصاویر علامه را در فضای مجازی بازنشر می‌کنند و جمله‌های عرفانی‌اش را همراه با تصاویر پدر معنوی شهر در صفحه‌های شخصی خود قرار می‌دهند. در فضای شهر هم این همراهی و اندوه مردم به چشم می‌آید. همه محله‌ها و خیابان‌ها عزادارند. هر چه به «خاورمحله » آمل که خانه علامه در آن واقع شده نزدیک‌تر شویم رنگ و بوی عزادار بودن شهر بیشتر به چشم می‌آید.

    شهر پر شده از تصویر و تمثال آیت‌الله حسن‌زاده. نه فقط روی بیلبوردها و استندها، بلکه روی شیشه خودروها و ویترین فروشگاه‌ها و مغازه‌های بزرگ و کوچک هم پوسترهای علامه دیده می‌شود. قرار است فردا میدان مرکزی شهر محل وداع دوستداران علامه با او باشد و بعد هم پیکرش به سمت زادگاهش، یعنی روستای ایرا منتقل شود. آملی‌ها در اربعین امسال باید با پدر معنوی شهرشان، با عالم بزرگ و شهیر جهان اسلام، با چهره محبوب علمی و دینی خود هم وداع کنند.

    یک شهرِ عزادار

    شهروندان از دیشب وقتی به هم می‌رسند تسلیت می‌گویند. همه خود را صاحب‌عزا می‌دانند. این اندوه محدود به آمل نیست. استمرار سوگِ علامه را می‌توان در سراسر مازندران و همه جای ایران دید ، اما شهرِ خود علامه شرایط خاص‌تری دارد. صدای گام‌های علامه در کوچه‌های این شهر باقی مانده و طنین صدایش را می‌توان هنوز از حوزه علمیه آمل که زمانی در آن از محضر علمای شهر دروس حوزوی را فرا می‌گرفت شنید. ۷۸ سال پیش وارد حوزه علمیه آمل شد و حالا قرار است از حوالی همان حوزه علمیه ، مردم شهری که عزادارِ سفر ابدی‌اش هستند با پیکرش وداع کنند. چرا که معتقدند حضور علامه در شهرشان همیشگی و ابدی است.

    یکی از شهروندان می‌گوید: چطور می‌توان تصور کرد شخصیتی با این جایگاه و ده‌ها اثر ارزشمند علمی و فقهی پس از رحلت فراموش شود؟ علامه همیشه در بین ما حضور دارد. نامش هویت این شهر است. پیوند روحانی که بین جامعه و علامه وجود داشت هیچ وقت قطع نمی‌شود. آثارش برای همیشه راهنمای جامعه است. ما فقط با پیکر علامه خداحافظی می‌کنیم، اما جامعه از برکت ایشان خالی نمی‌شود.

    آملی‌ها در تدارک وداع باشکوه با پیکر پدرِ معنوی شهر

    اعلام شده تشییع پیکر از آمل تا ایرا به صورت خودرویی انجام می‌شود. برای این که همه ارادتمندان به علامه بتوانند شاهد برگزاری مراسم باشند و از دور در این مراسم حضور یابند، پخش زنده مراسم نیز به طور کامل از تلویزیون انجام خواهد شد. بارندگی هم شاید مانع حضور برخی علاقه‌مندان شود. اما آملی‌ها می‌دانند که فردا یکی از شلوغ‌ترین روزهای تاریخ این شهر است.

     از همه جای ایران قرار است مهمان بیاید برای وداع با عالمی که به او لقب ذوفنون داده‌اند. از ریاضی و نجوم و علوم پایه گرفته تا ادبیات و فقه و علوم دینی، صاحب‌نظر بود در هر کدام از این حوزه‌ها و ده‌ها اثر تألیف کرده و به یادگار گذاشته است. وداع با چنین چهره‌ای حتما هزاران نفر را از شهرهای مختلف کشور به آمل می‌کشاند. به همین دلیل ستادهای مردمی در حال برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات به مهمانان در شرایط کرونایی هستند تا مهمانان علامه با کمترین مشکل در مراسم وداع مواجه شوند.

    هیات امنای مساجد و تکایا و بقاع متبرکه از صبح امروز و برخی هم از دیشب پای کار آمده‌اند و در حال انجام کارهایی برای پذیرایی از مهمانان فردا هستند. موکب‌های آمل هم قرار است فردا فعال شوند تا به عزاداران و مهمانان خدمات ارائه کنند.

    موکب‌های عزا برپا می‌شوند

    فرماندار آمل می‌گوید: کمیته‌های مردمی به صورت خودجوش از دیشب کارهایی را آغاز کرده‌اند و در حال فراهم کردن تدارکات مراسم فردا هستند. اعلام شده که برای پذیرایی از مسافران در شهر و توزیع ملزوماتی مانند آب معدنی و ماسک موکب‌ها مجاز به فعالیت هستند. مردم آنقدر به علامه علاقه‌ دارند که نیازی به پای کار آوردن و فراخوان دادن نیست. گوشه گوشه شهر پر از نشانه‌های ارادت به این عالم ربانی است.

    علیرضا شریعت می‌افزاید: مردم از دیشب کارشان برای سیاهپوش کردن شهر را آغاز کرده‌اند. امروز هم در همه محله‌ها و حتی روستاهای اطراف و بخش لاریجان بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌ها توسط مردم برای گرامیداشت جایگاه علامه حسن‌زاده در حال انجام است تا فردا به بهترین شکل ممکن با پیکر این دانشمند شهیر وداع شود.

    او تصریح می‌کند: قابل پیش‌بینی است که تعداد بسیار زیادی مهمان فردا به آمل می‌آیند. به همین دلیل نیروی انتظامی مدیریت نظم مراسم را به عهده گرفته است. فرمانده نیروی انتظامی استان نیز اعلام کرد که برای برقرار نظم مراسم فردا هر تعداد نیرویی که نیاز باشد آمادگی برای تأمین و اعزام وجود دارد.

    موکب‌های آمل طی سال‌های اخیر در روزهای اربعین پذیرای زائران حرم اباعبدالله(ع) بودند و امسال پذیرای مهمانانی که برای وداع با پدر معنوی شهرشان به آمل سفر می‌کنند یا مسیر میدان ۱۷ شهریور تا میدان قائم(عج) را قرار است بپیمایند. در برخی از مساجد و تکایا نیز برنامه‌ریزی برای تهیه بسته‌های مواد غذایی برای پذیرایی از مهمانان در حال انجام است. در روستای ایرا که پیکر علامه قرار است به خاک این روستا سپرده شود نیز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری مراسم خاکسپاری در حال انجام است. بسیاری از اهالی ایرا که ساکن آمل هستند قرار است از همین امروز به سمت روستای خود بروند تا فردا پذیرای مهمانان باشند. ایرایی‌ها تعلق خاطر بسیار بیشتری به علامه دارند. هم‌طایفه هستند و حضور علامه را بیشتر از دیگران درک کرده‌اند. روستا را برای میزبانی ابدی از پیرِ بزرگ و شهیر محل‌شان آماده می‌کنند. جایی که طی چند دهه‌ اخیر به واسطه اقامت علامه پذیرای بسیاری از چهره‌های علمی و دوستداران ایشان بود. آملی‌ها از دیشب برای اثبات ارادت خود به علامه حسن‌زاده در تکاپو هستند. مثل یک خانواده که عزادارِ از دست دادن بزرگ خاندان است.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما