جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 263816
    تاریخ انتشار: 04/مهر/1400 - 15:03

    وضعیت معیشتی مردم محصول کارنامه ننگین لیبرال‌ها در 8 سال گذشته

    عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به فعالیت ماشین خلق پول در دولت حسن روحانی از چاپ 55 هزار میلیارد تومان پول جدید در 3 ماه ابتدای سالجاری که حدود 50 درصد کل سال گذشته بوده انتقاد کرد زیرا 500 هزار میلیارد تومان پایه پولی را تغییر داده است.

     وضعیت معیشتی مردم محصول کارنامه ننگین لیبرال‌ها در 8 سال گذشته

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: براساس مصوبه مجلس هشت میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در طول سال 1400 طبق بودجه سال جاری به دولت دوازدهم دادیم که با ارز 4200 تومانی بود اما متأسفانه دولت آقای روحانی در چند ماه ابتدای سال جاری کل این مبلغ را هزینه کرد و اصلاً مشخص نیست در کجا هزینه شده است اما دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید به این موضوع ورود کنند و مشخص شود که چرا هزینه سالانه این موضوع ظرف چند ماه تمام شده است.

    ** عدم دقت دولت سابق در تخصیص ارز واردات کالاهای اساسی
    وی افزود: این سؤال وجود دارد که آیا این بودجه در جای خودش هزینه شده است یا اینکه این اعتبار هم مانند 18 میلیارد دلار که آقای جهانگیری به نام کالاهای اساسی تخصیص دادند اما مشخص نشد چه چیزهایی وارد شده و چگونه توزیع شده است در جای دیگری هزینه شده است.


     
    عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: دولت آقای روحانی چون می‌دانستند ماه‌های پایانی فعالیت‌شان است به هیچ‌وجه دقتی در تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی و توزیع آن به منظور تأمین نیازهای مردم نداشتند در حالیکه مجلس اصرار بر آن داشت که کالاهای اساسی بایستی به دست مردم برسد.

    سلیمی ادامه داد: برخی امور باید به موقع انجام شود مانند تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی و در همین راستا بایستی اقدامات لازم از سوی دولت برای واردات آن انجام شود تا به موقع در اختیار دامدار قرار گیرد اما این اتفاق رخ نداده است. ضمن اینکه این موضوع درباره گندم هم صادق است. این در حالی است که ما در سال جاری می‌دانستیم خشکسالی وجود دارد اما اقدامات لازم برای واردات گندم صورت نگرفته  است و در زمینه واردات نهاده‌های دامی هم هیچ اقدامی انجام نشده است.

    **خیلی از مدیران سابق و وزارتخانه‌ها تماشاچی بودند
    وی درباره اینکه متأسفانه در موضوع نهاده‌های دامی به واردات نیاز داریم، گفت: ما در زمینه ذرت، کنجاله و دانه‌های روغنی تا حد 70 درصد وابستگی داریم که باید خیلی سریع با انجام اقدامات جهادی و انقلابی از شر واردات آنها راحت شویم و به همین دلیل باید کمربندها را برای رهایی از واردات این اقلام محکم ببنیدیم. این در حالی است که ما در برخی محصولات توانستیم وابستگی خود را به واردات کاهش دهیم.


     
    عضو هیأت رئیسه مجلس عنوان کرد: در دولت آقای روحانی خیلی از مدیران و وزارتخانه‌ها تماشاچی بودند و تنها نظاره‌گر امورات مختلف بودند.البته امیدوارم در دولت آیت‌الله رئیسی دولت با ورود به موضوعات مختلف و افزایش نظارت‌ها مشکلات کشور را حل کنند.

    سلیمی اظهار داشت: عدم خرید به موقع نهاده‌های دامی توانسته مشکلات زیادی را در حوزه تولید گوشت قرمز و سفید به وجود آورد که می‌بایست در زمان‌های گذشته برای آن فکر عاجل‌تری می‌کردیم.

    ** دولت رئیسی سه دهم درصد افزایش رشد نقدینگی را کاهش داد
    وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری 55 هزار میلیارد تومان دولت آقای روحانی پول بدون پشتوانه چاپ کرده است این در حالی است که در کل سال گذشته 120 هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده‌اند که نقدینگی ایجاد شده در اثر این کار تورم‌زا است و مانند آتشی است که به انبار کاه انداخته شود. ضمن اینکه همین اقدام خلاف آقای روحانی نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان پایه پولی را تغییر داده است. همچنین همین عامل یکی از دلایل گرانی‌های وحشتناک اخیر است.

    عضو هیأت رئیسه مجلس بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته در دولت آیت‌الله رئیسی در همین مدت کوتاه فعالیت‌های دولت سیزدهم هم سرعت رشد نقدینگی گرفته شده است که عملاً سه دهم درصد افزایش رشد نقدینگی کاهش پیدا کرده است که توانسته مدیریت لازم را در پایه پولی داشته باشد که اجرای این کارها امیدبخش است و عملاً این کارها باعث شده تورم روانی به اندازه زیادی کاهش پیدا کند.

    **خلق پول دولت روحانی 10 برابر تاریخ ایران در جهان
    سلیمی گفت: اگر دولت آیت‌الله رئیسی بتواند در مهار نقدینگی توفیق پیدا کند حتماً می‌تواند تورم را مدیریت کند. این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد در چند روز مردادماه که آیت‌الله رئیسی دولت را تحویل گرفته است علائم مثبتی در رفتارهای مالی دولت مخابره کرده است. البته امیدوارم این علائم با شیب لازم منجر به مدیریت تورم و کنترل و کاهش آن شود.


     
    وی افزود: خلق پولی که در دولت آقای روحانی صورت گرفته است چند 10 برابر تاریخ ایران در جهان است. از زمان خلقت آدم تا زمان دولت روحانی کل نقدینگی که در کشورمان بود 400 هزار میلیارد تومان بود اما در زمان آقای روحانی این رقم به 4 تریلیون تومان رسید که 10 برابر تاریخ ایران شد لذا بایستی آن را مدیریت کنیم زیرا این غول و اژدها دهان باز کرده که می‌تواند همه چیز را ببلعد.

    سلیمی گفت: در مورد تخم‌مرغ و مرغ هم به این دلیل که قدرت مدیریت بازار در دولت روحانی وجود نداشت مشکلات فعلی به وجود آمده است؛ مردم هم‌اکنون تحت فشار هستند و شاهد برنج 50 هزار تومانی و تخم‌مرغ 50 هزار تومانی و گرانی نان هستیم.

    ** برخی دارو‌ها و سموم معطل ترخیص در گمرک
    وی تصریح کرد: مگر یک کارمند چقدر درآمد دارد که شکم خود و خانواده‌اش را فقط با نان، پنیر، لبنیات و برنج سیر کند؛ این در حالی است که گوشت از سفره خیلی‌ها پر کشیده و برای برخی‌ها خوردن گوشت آرزو شده است که البته این نتیجه بلایی است که دولت سابق بر سر سفره مردم آورده است.

    عضو هیأت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: امید آن داریم دولت آیت‌الله رئیسی با تلاش بیشتر وضعیت فعلی معیشتی و اقتصادی کشور را بهبود ببخشد. این در حالی است که بخش عمده مشکلات کشور ناشی از بی‌عرضگی مدیران دولت سابق است.

    وی افزود: با تحقیقات متعدد متوجه شدم که نهاده‌های دامی 6 تا 8 ماه در بندر آمده و برخی داروها هم معطل ترخیص بودند و حتی ترخیص سموم کشاورزی 6 سال در گمرک طول کشیده است و چرا باید کشور معطل بروکراسی اداری باشد.

    ** وضعیت معیشتی مردم محصول کارنامه ننگین لیبرال‌ها در 8 سال گذشته
    سلیمی گفت: آنقدر برخی سرم‌ها و داروها در گمرک باقی ماندند که تاریخ مصرف آنها تمام شد و حتی اجازه داده نشد که این داروها به سازمان املاک تملیکی برود که این موضوع هم نشانه مدیریت آشفته در دولت سابق است.

     

     
    وی افزود: کارنامه ننگین لیبرال‌هایی که هشت سال در دولت سابق مدیریت کردند وضعیت فعلی، معیشتی و اقتصادی و سفرهای خالی مردم است اما امیدوارم دولت مردمی آیت‌الله رئیسی این خلاء‌ها را پر کند.

    عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: دولت سیزدهم باید یکسری کارهای ضربتی انجام دهد و با آنکه برخی کارها چند سال برای اجرا به زمان نیاز دارد مانند مهار نقدینگی و تورم اما بایستی برخی امور قاطعانه به مرحله عملیاتی بروند تا تعادل و آرامش لازم در بازار حاکم شود.

    ** دولت سابق باید در زمان خشکسالی، برنج وارد می‌کرد که نکرد
    سلیمی عنوان کرد: هم‌اکنون فصل برداشت برنج است و در این فصل جهش قیمت برنج بی‌معنا است؛ با اینکه کشور دچار خشکسالی است اما چرا دولت سابق به موقع پیش‌بینی‌های لازم را انجام نداده است در حالیکه می‌دانست چه مساحتی از شالیزارهای کشور زیر کشت برنج است و چه میزان قرار است برداشت شود و چرا دولت وقتی متوجه کشت کمتر برنج شد بازار را با واردات کنترل و مدیریت نکرد که قیمت‌ برنج به اوج رسیده و سرسام‌آور شود.

    وی گفت: نباید فقرا تحت فشار کوه تورم شده و استخوان‌های خرد شود و بشکند؛ دولت باید کارهای حمایتی و ضربتی و فوری مانند اقدامات صورت گرفته برای بازار سیمان و فولاد را در دستور کار قرار دهد. 

    سلیمی با تأکید بر اینکه دولت باید پیش‌بینی‌های لازم را برای مدیریت بازار در 6 ماه تا یکسال آینده داشته باشد، خاطرنشان کرد: در دولت سابق در موضوع تأمین نهاده‌های دام و طیور دیدیم که ناهماهنگی و بی‌عملی در دولت چه مشکلاتی را برای مردم پیش آورد و یا سرنوشت کالاهای رسوب کرده در گمرک چه شد.

    **شورای هماهنگی اقتصادی قوا هماهنگ‌تر شده‌ 
    وی تأکید کرد:‌ این پیش‌بینی‌ها باید بر اساس میزان نیاز مردم و میزان تولید و واردات باشد و تعامل میان بانک مرکزی، گمرک، شبکه حمل و نقل و شبکه تأمین و توزیع کالا برقرار باشد تا مردم نتیجه عملی آن را در ثبات و منطقی بودن قیمت‌ها مشاهده کنند.
     


    سلیمی با بیان اینکه اگر مشکل و مانعی در مدیریت بازار وجود دارد باید در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی قوا به سرعت مطرح و حل شود، اظهار داشت: در خصوص کنترل قیمت‌ها، در حال حاضر تعزیرات با خرده‌فروشان متخلف برخورد می‌کند که هر چند این اقدام لازم است، اما عوامل اصلی گرانی‌ها در سطح کلان قرار دارد و این ریشه‌های کلان باید پیدا شده و با آنها برخورد شود.

    وی در پایان اظهار داشت: باید در دوره دولت آیت الله رئیسی با هم افزایی و بازو به بازو برای رفع مشکلات به میدان بیاییم. مجلس کاملا آمادگی کمک به دولت را دارد، اما در عین حال نمایندگان از وظیفه قانونی و شرعی خود یعنی نظارت دست نخواهند کشید.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما