جمعه 10 فروردين 1403 - Fri 29 Mar 2024
  • جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد/ اقدامات تبلیغاتی مقاومت فلسطین جلوتر از دشمن صهیونیستی بوده است+عکس

  • دیدار شاعران و اساتید ادبیات فارسی با رهبر انقلاب + فیلم

  • نگاهی اجمالی به سریال «اوکازیون»؛ یک کمدی دهه هفتادی

  • فراخوان مشمولان متولد سال ۱۳۸۵ برای تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی

  • لزوم استمرار ساماندهی اموال تملیکی و توقیفی

  • آیا غرب، امتیاز برند تجاری داعش را خریده است؟

  • عرضه یک میلیارد دلار پوشاک توسط یک پلتفرم ترکیه‌ای در ایران

  • افکار عمومی عربستان سعودی در رابطه با عادی سازی روابط با اسرائیل چگونه است؟

  • گزارش هولناک از جنایات اشغالگران در بیمارستان الشفاء غزه

  • رونمایی از تجهیزات و تسلیحات هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • زمان آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

  • فوری/بمب نقل و انتقلات پرسپولایس در سال جدید

  • فوری/بازگشت مجدد فرهادمجیدی به فوتبال ایران

  • جزئیات از حادثه توریستی شهر کروکوس مسکو /اعلام تعداد مجروحان و کشته شدگان این حادثه + فیلم و عکس

  • واشنگتن-تل‌آویو در موضع اتهام؛ رفتار روسیه تهاجمی تر می شود ؟

  • سناتورهای آمریکایی خواستار محافظت از منافقین شدند

  • پلمب مراکز اقامتی و بین راهی در طرح سلامت نوروزی

  • زائران کربلا زیر باران بهاری دست به دعا شدند

  • قالیباف حمله تروریستی در روسیه را محکوم کرد

  • خطر پول‌پاشی در کمین توقف تورم

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 25395
    تاریخ انتشار: 21/فروردين/1395 - 11:02
    پایگاه خبری حامیان ولایت/اقتصاد مقاومتی

    درس‌هایی که باید از شعار سال آموخت

    دو مفهوم پیشرفت اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها رابطه‌ای متقابل دارند. پیشرفت با افزایش قدرت چانه‌زنی، تهدید به زور و تحریم را از سر راه کشور برمی‌دارد و همین منجر به تأمین امنیت روانی در سرمایه‌گذاران داخلی خواهد شد.

    درس‌هایی که باید از شعار سال آموخت

    به‌واسطه‌ی اینکه کشور درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی است و از طرف دیگر هنوز با مشکل رفع تحریم‌ها در مرحله‌ی اجرا مواجه است، در این یادداشت تلاش می‌کنیم نکاتی را درخصوص استقلال، پیشرفت، قدرت و اقتصاد درون‌زا با توجه به مسائل سیاست خارجی مورد بررسی قرار دهیم.

    1. استقلال کشور در گرو پیشرفت کشور است واقتصاد اولویت کشوراست. پیشرفت و استقلال دو روی سکه هستند. تا پیشرفت اقتصادی در جایگاه مطلوبی قرار نداشته باشد، استقلال تصمیم‌گیری نیز به وجود نمی‌آید. البته منظور از استقلال سیاسی، انزوا و عدم ارتباط با جهان خارج نیست، بلکه منظور استقلال سیاسی با مفروض پنداشتن حاکم بودن اصل قدرت و تلاش کشورها برای دستیابی به منافع ملی خویش به طرق مختلف است.

    2. در دوره‌ی استعمار «کشورهای صنعتی سلطه‌گر به‌صورت آگاهانه و برنامه‌ریزی‌شده از تخصیص سرمایه برایکنترل الگوی توسعه در کشورهای کمتر توسعه‌یافتهاستفاده می‌کنند. در واقع، اساس بحث آن‌ها این بود که پویایی و شکوفایی اقتصادی در کشورهای پیشرفته در گرو جلوگیری آگاهانه از حفظ و توسعه‌ی صنایع بومی در کشورهای کمتر توسعه‌یافته است.»(1)

    3. در دوره‌ی استعمار «پویایی، رشد و توسعه‌ی اقتصادی کشورهای صنعتی سرمایه‌داری اساساً بستگی به پتانسیل‌ها و فعالیت‌هایی داشت کهسرچشمه‌شان در خارجبود. آن‌ها باید مواد غذایی و مواد خام مورد نیازشان را از کشورهای ضعیف وارد می‌کردند و مازاد مواد صنعتی تولیدشده را به بازارهای این کشورها صادر می‌کردند. ازاین‌رو تداوم اوضاع اقتصادی کشورهای صنعتی منوط به جهت دادن به فعالیت‌های اقتصادی کشورهای ضعیف و دارای منابع طبیعی فراوان بود.»(2)

    4. قدرت‌های سرمایه‌داری امروز نیز از طریق مداخله در امور داخلی سایر کشورها سعی درتغییر معادلات سیاسی آن‌هابه نفع خود و جلوگیری از بسط نفوذ استراتژیک و اقتصادی آن‌ها دارند تا به مطامع اقتصادی خویش نائل آیند. در بعضی مناطق و کشورها، جنگ به راه می‌اندازند تا صنعت تسلیحاتی‌شان را که بخش عمده‌ای از اقتصاد فرومانده‌ی آن‌ها را دربرمی‌گیرد، به گردش درآورند. در برخی کشورها نیز شیوه‌ی مداخله در امور داخلی سایر کشورها را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهند تا به‌واسطه‌ی امتیازات سیاسی یا بین‌المللی کالاهای آن‌ها را به کمترین میزان قیمت خریداری کنند. درخصوص ایران نیز همان‌طور که رهبر انقلاب در سخنرانی یک فروردین خود اشاره کردند، دشمن از سه ابزار تبلیغات، نفوذ و تحریم برای تأثیرگذاری بر معادلات ایران بهره می‌برد.

    5. پیشرفت اقتصادی و یا عدم پیشرفت اقتصادی را صرفاًنمی‌توان به عوامل خارجینسبت داد. همان‌طور که پیشرفت درون‌زا بدون توجه به این اصل و عدم ارتباط با خارج امکان‌پذیر نیست. به‌عبارتی پیشرفت وابسته به عناصر درونی است که البته سیاست خارجی نیز می‌بایست تسهیل‌کننده‌ی آن باشد.

    6. اساساً دنیای روابط بین‌الملل،دنیای اعتماد به سایر کشورها نیست. برعکس، اصل قدرت‌طلبی در نظام بین‌الملل حاکم است. کشورها در عین ارتباط با دنیای خارج، باید در ابعاد گوناگون بتوانند خود را قدرتمند سازند تا مانع از سوءاستفاده بیگانگان از ضعف آن‌ها شوند.

    7.وابستگی در اقتصاد، مختص کشورهای کمتر پیشرفته نیست. کشورهای پیشرفته‌تر نیز به طرق متفاوت به کشورهای دیگر که موسوم به جهان سوم هستند وابسته‌اند. برای مثال، 80 درصد واردات نفت خام، 26 درصد واردات محصولات صنعتی، 25 درصد واردات کالاهای سرمایه‌ای و 53 درصد واردات کالاهای مصرفی ایالات‌متحده‌ی آمریکا را کشورهای جهان سوم تأمین می‌کنند.

    8. در کشورهایی که وحدت کمتر و مبارزات درونی فراوان به دلایل مختلف از جمله منازعات غیرنهادینه بر سر کسب قدرت، مناقشات سیاسی و... وجود دارد، ارتباط با جهان خارج نیز اسباب مداخله و یاتخطی از قانون اساسیکشورها را فراهم می‌آورد.

    9. پیشرفت اقتصادی ایجاد نمی‌شود مگر اینکه یک رشتهتغییرات در زمینه‌های سیاسی، اجتماعیو فرهنگی ایجاد شود. بنابراین باید پیشرفت را جریانی چندبعدی دانست که مستلزم تغییرات اساسی در ساخت اجتماعی، طرز تلقی عامه‌ی مردم و نهادهای ملی و نیز تسریع رشد اقتصادی،کاهش نابرابری و ریشه‌کن کردن فقر مطلق است. پیشرفت اقتصادی در اصل باید نشان دهد مجموعه‌ی نظام اجتماعی، هماهنگ با نیازهای متنوع اساسی و خواسته‌های افراد و گروه‌های اجتماعی داخل نظام، از حالت نامطلوب گذشته خارج شده و به‌سوی وضع یا حالتی از زندگی که از نظر مادی و معنوی بهتر است، سوق می‌یابد.

    10.پیشرفت هم واقعیتی عینی و هم واقعیتی ذهنیدارد که برحسب آن، جامعه از طریق ترکیب فرایندهای اجتماعی، اقتصادی و نهادی، وسایلی را برای به دست آوردن زندگی بهتر، به دست می‌آورد.(3)

    11. استراتژی‌های متعددی درخصوص پیشرفت وجود دارد. از جمله‌ی این استراتژی‌ها می‌توان بهاستراتژی درون‌زای برون‌نگراشاره کرد. این استراتژی به‌معنی وابستگی اقتصادی و یا از بین رفتن بنیان‌های استقلال کشور نیست.

    12. آمریکای لاتین به‌عنوانآزمایشگاه توسعهثابت کرده که سیاست خارجی توسعه‌ی تعامل‌گرا ناکارآمد است؛ چراکه متناسب با شرایط اجتماعی و فرهنگی منطقه‌ی آمریکای لاتین نبوده است. به طریق اولی این موضوع در مورد ایران نیز صدق می‌کند. ایران کشوری با بافت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مختص خود و نامتناسب با الگوهای نئولیبرال است.

    13. به این دلیل که تز پیشرفت درون‌زا ازفرهنگ اقتصادیکشور ریشه گرفته است، سبب ایجاد امنیت روانی و اجتماعی نیز خواهد شد و موجبات ناآرامی مردم مبنی بر اینکه آزمایشی و موقت نیست و با روی کار آمدن دولت‌های متعدد متغیر خواهد شد را از بین می‌برد. روی دیگر این سکه این خواهد بود که پیشرفت درون‌زا امکان بازیگری بین‌المللی نیروهای فعال سیاست خارجی را بیشتر کرده و امنیت منطقه‌ای و عمق استراتژیک را نیز بسط خواهد داد.

    14. رابطه‌ی میان پیشرفت اقتصادی و درون‌زا سببناکارآمدی تحریم‌هاخواهد شد. دو مفهوم پیشرفت اقتصادی و ناکارآمدی تحریم‌ها رابطه‌ای متقابل دارند. پیشرفت با افزایش قدرت چانه‌زنی، تهدید به زور و تحریم را از سر کشور برمی‌دارد و همین منجر به تأمین نکته‌ی قبل یعنی امنیت روانی در مردم خواهد شد و همین امنیت روانی، امنیت اقتصادی را نیز در پی دارد.

    15. جمهوری اسلامیالگوی سیاسی و فرهنگی کشورهاو ملت‌های منطقه است. قرار داشتن در چنین جایگاهی بدون داشتن ظرفیت مدل‌سازی اقتصادی قابل قبول نیست.

    منبع : برهان

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما