دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 - Mon 20 May 2024
  • ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید + فیلم

  • سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در جلفا/ آخرین اخبار از سانحه برای بالگرد رییس جمهور و هیات همراه/ توضیحات وزیر کشور دربارۀ حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور+جزئیات +فیلم

  • تکلیف پرسپولیس را استقلال مشخص می کند

  • شما طبق قانون شهید شده‌اید!

  • رئیسی: مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد+ فیلم

  • رسانه می‌تواند در میدان نبرد، پیام‌آور امید باشد

  • حکم نهایی تتلو صادر شد

  • تاج: پیگیر فساد در فدراسیون هستیم

  • بودجه‌ها برای «سینما آزادی» هدر می‌روند!؟

  • چگونه یک دانشجو افسر سازمان سیا می‌شود؟+ عکس

  • علی کریمی بلاک شد!+ عکس

  • مطربی که رییس دستگاه دیپلماسی شد +فیلم

  • منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

  • امروز؛ افتتاح یک پروژه مهم، استراتژیک و بین‌المللی

  • مروری بر کارنامه تاریک ترین دوره اقتصاد ایران

  • سرزمینِ ایران؛ جشنِ رنگ در عروسی بختیاری

  • تصاویر: سیل در مشهد

  • از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

  • ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

  • یک صندلی و چند کاندیدا

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 252115
    تاریخ انتشار: 17/تير/1400 - 15:38

    توضیحات سازمان سنجش درباره سختی سئوالات کنکور

    سازمان سنجش آموزش کشور درباره مباحث مطرح‌شده درخصوص سختی و دشواری آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، توضیحاتی را اعلام کرد.

    توضیحات سازمان سنجش درباره سختی سئوالات کنکور

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه درباره مباحث مطرح‌شده در رسانه‌ها درخصوص سختی و دشواری آزمون سراسری سال ۱۴۰۰، توضیحاتی را به داوطلبان آزمون اعلام کرد.

    ۱ـ فراوانی زیاد متقاضیان ورود به آموزش‌عالی و محدودیت در ظرفیت‌های با آزمونی و موردِ‌اقبال در آموزش‌عالی از نظر رشته و دانشگاه‌های دارای مطلوبیت از نظر متقاضیان و تفاوت اهداف آموزش‌عالی با اهداف آموزش عمومی (ابتدایی و متوسطه)، چه از حیث ماهیت و چه از نظر قانون و مصوبات، سازمان سنجش آموزش کشور را در جهت تحقق هدف اصلی آزمون، یعنی تمیز متقاضیان براساس دانش و توانمندی آنها، مجبور به طراحی آزمونی رقابتی کرده است و این دسته از آزمون‌ها از بحث‌برانگیزترین و پرچالش‌ترین آزمون‌ها هستند.

    صاحب‌نظران نظام آموزشی و به‌صورت خاص زیرنظام اندازه‌گیری و سنجش به خوبی می‌دانند بین آزمون‌های ارتقای پایه آموزش‌ و پرورش و آزمون‌های رقابتی تفاوت ماهوی وجود دارد و به همین دلیل، آزمون‌های رقابتی حاوی سؤال‌هایی هستند که ضریب دشواری آنها نسبت به آزمون‌های مدارس زیاد است؛ چون در آزمون‌های سراسری و کنکور، هدف جداسازی ۵ درصد بالای جامعه شرکت‌کنندگان است و نه ارتقای پایه.

    ۲ـ در کنکور سراسری ۱۴۰۰، حدود ۷۱ عنوان درسی در پنج گروه آزمایشی، مورد آزمون قرار گرفته است که براساس برآورد اولیه این سازمان، به‌غیر از درس ریاضی، بقیه دروس ۱۰ تا ۱۵ درصد آسان‌تر بوده است.

    برآورد سازمان حاکی از این است که آزمون در حالت کلی، نسبت به سال گذشته آسان‌تر شده است. لازم به توضیح است دشوارتر شدن درس ریاضی نسبت به سال گذشته، به علت سیستم‌محور بودن انتخاب سؤال بوده است و فردی نبوده است. کما اینکه این امر در درس شیمی آزمون سال قبل هم اتفاق افتاد و قاعدتاً با تراز کردن نمرات، مسئله سختی و آسانی سؤال‌ها حل خواهد شد.

    ۳ـ اکثر مباحث مطرح‌شده در ارتباط با کنکور سراسری ۱۴۰۰، صرفاً مرتبط به درس ریاضی است و داوطلبان می‌دانند در آزمون‌های رقابتی، اصولاً نمره خام مبنای رتبه‌ متقاضیان نیست. نمرات خام هر متقاضی در هر ماده درسی با استفاده از روش‌های اندازه‌گیری و سنجش تراز می‌شوند و کم شدن نمره خام، لزوماً به معنی کم شدن نمره تراز نیست.

    سازمان سنجش با استفاده از اصول اندازه‌گیری و سنجش، براساس روش تراز که هر ساله در ویژه‌نامه راهنمای انتخاب رشته نیز توضیح داده می‌شود، بهترین تصمیم‌ها را به نفع داوطلبان گرفته و خواهد گرفت. این مسیر همیشگی سازمان سنجش بوده، هست و خواهد بود.

    ۴ـ براساس برآوردهای اولیه سازمان سنجش، در گروه آزمایشی علوم‌ریاضی و در درس ریاضی، تعداد محدودی سئوال از بین ۵۵ سؤال چالشی بوده است و تقریباً می‌توان گفت در کل فضای مجازی، تمامی بحث‌ها در رابطه با سختی درس ریاضی مربوط به همین تعداد سئوال است.

    سازمان سنجش آموزش کشور، این اطمینان را به داوطلبان می‌دهد که با بررسی مجدد و درنظر گرفتن اینکه اگر مطالب سئوال خارج از سرفصل‌های کتاب درسی باشد یا ابهام داشته باشد، آن سئوال به‌صورت تأثیر مثبت اعمال یا حذف خواهد شد. بدیهی است این امر در ارتباط با درس ریاضی گروه‌های آزمایشی علوم‌تجربی و علوم‌انسانی هم صدق می‌کند.

    ۵ـ دشواری یا آسانی یک آزمون، با محاسبه ضریب دشواری هر سئوال بعد از قرائت و تصحیح پاسخنامه‌ها انجام می‌گیرد و با حدس و گمان و صحبت‌های کلی محقق نمی‌شود.

    سازمان سنجش آموزش کشور هر سال بعد از تصحیح پاسخنامه‌ها، سئوالات تمامی گروه‌های آزمایشی را در گروه‌های تخصصی سازمان که وظیفه آنها تجزیه‌ و تحلیل سئوالات از ابعاد مؤلفه‌های اندازه‌گیری و سنجش، ازجمله محاسبه ضریب تمیز، ضریب دشواری و ... است، مورد بررسی قرار داده و نتیجه‌ آن را به گروه‌های تخصصی طراح جهت بهبود روند فعالیت خود ارائه می‌دهد که در این خصوص نیز گزارش تحلیلی از آن به تناوب در نشریه پیک سنجش سازمان جهت استحضار متقاضیان چاپ و انتشار می‌یابد.

    انتظار سازمان سنجش از والدین و اصحاب رسانه این است که به تدارک فضای آرامش خاطر همه متقاضیان که در آزمون سراسری تمام تلاش خود را صرف کرده و شرکت کرده‌اند کمک کنند.

    متقاضیان بدانند که عملکرد سازمان سنجش آموزش کشور در تمامی ابعاد به نفع متقاضیان است و سازمان فارغ از هیاهوی ایجادشده در فضای مجازی و برخی افراد خاص، بهترین تصمیم را براساس اصول علمی و به نفع متقاضیان اتخاذ می‌کند.

    به گزارش مهر، آزمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ در تاریخ ۹ تا ۱۲ تیرماه ۱۴۰۰ در ۴۱۴ شهرستان و بخش مختلف کشور و ۳ هزار و ۵۲۲ حوزه امتحانی و ۱۱ کشور خارجی با رقابت یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ نفر داوطلب برگزار شد.

    آزمون گروه آزمایشی هنر صبح چهارشنبه ۹ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنج‌شنبه ۱۰ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۱۱ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی صبح شنبه ۱۲ تیر برگزار شدند.

    تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در این آزمون ثبت نام کرده‌اند که برای آنها تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت کنکور صادر شد.

    کلید اولیه کنکور سراسری سال ۱۴۰۰ برای تمام داوطلبان دوشنبه ۱۴ تیرماه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است.

    نظرات بینندگان
    نظرات شما