یکشنبه 30 ارديبهشت 1403 - Sun 19 May 2024
  • سرزمینِ ایران؛ جشنِ رنگ در عروسی بختیاری

  • تصاویر: سیل در مشهد

  • از مجلس شورای اسلامی انتظار نبود!

  • ورود دلار به کانال ۵۷ هزار تومان/ ادامه روند کاهشی نرخ ارز

  • یک صندلی و چند کاندیدا/ گمانه زنی ها درباره ریاست امنیتی ترین کمیسیون مجلس!

  • براندازا دارن برای اعدام خسرو بشارت توییت می‌زنن

  • همه چیز از ۱۹۴۸، ۷۶ سال قبل شروع شد+عکس

  • مشوق های بیشتری برای فرزندآوری در نظر گرفته شود/ آمار سقط جنین نگران کننده است

  • مصمم‌تر از قبل در برابر دشمن شمشیر می‌زنیم‌/ سپاه در هر نقطه‌ای که لازم باشد حضور دارد

  • پشت پرده منابع مالی موسسه مصاف ایرانیان به روایت گزارش هیئت تحقیق و تفحص مجلس/موسسه خیریه چگونه یک شبه حزب سیاسی شد؟ + اسناد

  • فوری /محکومیت میلیاردی استقلال

  • طوفان الاقصی آراء بایدن را برد

  • چرا واردات خودرو ها به در بسته سیاستگذار می خورد؟

  • اندر احوالات لایحه عفاف و حجاب/ لطفا پلیس را خلع سلاح نکنید!

  • «مرد ابدی» در کمتر از یک هفته پس از انتشار به چاپ دوم رسید +عکس

  • پرسپولیس و استقلال هیجان کاذب ندادند

  • حساسیت فوق‌العاده‌ فرمانده به بیت‌المال

  • با ناکام‌ترین سلاح آمریکایی در جنگ اوکراین آشنا شوید +فیلم و عکس

  • پایان یک ازدواج تشکیلاتی دیگر میان بی‌وطن‌ها+ عکس

  • خیام نیشابوری، در پرده اسرار کسی را ره نیست+عکس

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 208959
    تاریخ انتشار: 10/آذر/1399 - 23:42
    احتمال انحصار 4 خودروساز در واردات

    شرط مجلس برای واردات خودرو

    سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با تشریح شروط نمایندگان برای واردات خودرو به کشور، گفت: این شرایط در قالب طرح ساماندهی بازار خودرو پیش بینی شده که باید در صحن به قانون تبدیل شود.

    شرط مجلس برای واردات خودرو

    به گزارش پایگاه خبری حامیان ولایت به نقل از خبرگزاری فارس، برخی کاربران سامانه «فارس من» با ثبت سوژه هایی با عنوان «کمپین آزادسازی واردات خودرو برای جلوگیری از ورود دلالان» و «واردات خودرو با اخذ عوارض آزاد شود» خواستار پیگیری این موضوعات شدند.
    در این مورد حجت اله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به طرح مجلس برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: در این طرح مشوق هایی برای تولیدکنندگان خودرو جهت بالا بردن بهره وری کار در نظر گرفته ایم.
    وی همچنین به بندی در این طرح اشاره کرد که ذائقه دوست داران خودرو خارجی را نیز تامین می کند و در این باره گفت: در این طرح به واردات خودرو اشاره شده چراکه می تواند قیمت های داخلی را متعادل سازد.
    فیروزی ادامه داد: باید رقابتی میان خودروهای داخلی و خارجی ایجاد شود و خودروسازان داخلی باید به سمت کیفی سازی پیش روند. لذا مجلس پیش بینی کرده است که می توان از 4 منبع خودرو وارد کرد.
    این نماینده مجلس نخستین مسیر را خودروسازانی دانست که خودروی خود را صادر می کنند و ما به ازای آن قادر به واردات هستند. بخش دیگر قطعه سازانی هستند که قطعات خود را به کشورهای مختلف صادر می کنند که در مقابل صادرات قطعه، توان واردات خودرو را دارا هستند.
    فیروزی سومین مسیر واردات خودرو را متوجه افرادی دانست که خارج کشور دارای ارز و منابع مالی هستند و می توانند از محل ارز شخصی اقدام به واردات نمایند.
    وی ادامه داد: چهارمین گروه کسانی هستند که نفت را از دولت می خرند و می توانند از محل صادرات بخش نفتی اقدام به واردات خودرو کنند.
    فیروزی خاطرنشان کرد: این شرایط در قالب طرح است که باید در صحن به قانون تبدیل شود.
    وی افزود: ما پیش تر به روش های اجرایی استناد می کردیم که قابل تغییر بود ولی اگر این واردات به قانون تبدیل شود، به همان نسبت به ضمانت اجرا دارد، جنبه های حمایتی دارد و به راحتی قابل تغییر نیست.
    * احتمال انحصار در واردات خودرو
    همچنین مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در خصوص اینکه اگر طرح مذکور به قانون تبدیل شود، موانع استاندارد و پلیس راهور و سازمان محیط زیست و... پیش روی واردات خودرو قرار دارد، افزود: اگر امروز طرح به قانون تبدیل شود، یک سال آینده قادر به واردات هستیم.
    وی گفت: از 680 فعال در حوزه واردات، 12 شرکت نمایندگی باقی مانده اند که 5 شرکت گرفتاری های بسیاری داشته و هیچ تمایلی برای ورود به بازار ندارند و مابقی نیز علی رغم اینکه راهکارها را یافته ایم، اما با بی ثباتی در فضای اقتصادی روبرو هستند.
    دادفر خاطرنشان کرد: در فضای حاکم رغبتی برای حضور ما در امر واردات ایجاد نمی شود. دست نمایندگان مجلس برای حمایت از واردات خودرو درد نکند ولی دیروز مصاحبه ای از آقای کریمی منتشر شد که بازار را به سمت مخالفت با واردات سوق می دهد.
    وی با اعلام اینکه انجمن وارد کنندگان خودرو هیچ اصراری برای واردات ندارند، تصریح کرد: بیمی وجود دارد که طرح مجلس را به سمتی ببرند تا بازار خودروی وارداتی بین 4 خودروساز کنونی تقسیم شود که انحصار در انحصار ایجاد می کند.
    فیروزی در پاسخ به سخنان دادفر اظهار کرد: مقرراتی که در قالب بخشنامه است، با تغییر مدیران به زودی تغییر می کند اما اگر قانون مستند باشد، به راحتی قابل تغییر نیست.
    وی افزود: هم اینک مجلس گامی برداشته تا به سمت ایجاد این قانون پیش رویم و این روند را باید به فال نیک گرفت. همچنین نباید اظهار نظر تعدادی از نماینده ها را به عنوان اظهار نظر کل مجلس گذاشت.
    فیروزی ادامه داد: بنده مخالفم که تولید کننده یا تاجر به بهانه های مختلف مورد برخورد قرار گیرد؛ یک تاجر در کشوری بازار پیدا می کند که نباید به آسانی از دست رود. دادفر نیز ارزان شدن کالا را موجب دست یافتنی شدن آن دانست.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما