شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان به بحرانی نگران کننده تبدیل شد و جوامع در حال انجام اقدامات شدیدی برای جلوگیری از شیوع این ویروس هستند. به همین منظور بسیاری از دانشکدهها، دانشگاهها و موسسات علمی در دنیا تعطیل شدند و فعالیتهای آموزشی و اداری خود را به صورت آنلاین دنبال میکنند.
برخی از دانشجویان با استفاده از امکانات موجود و در دسترس توانستند در این کلاسها حضور یابند و برخی دیگر به علت زندگی در مناطق محروم هنوز هم بدون تکلیف هستند و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار آنان باشد. حدود ۳ ماه از برگزاری کلاسهای مجازی میگذرد و این ترم دانشجویان هم با این روش رو به پایان است و فرصتی تا پایان امتحانات باقی نمانده است، با این حساب برخی از دانشگاهها تصمیماتی را درباره نحوه برگزاری امتحانات گرفته اند که در ادامه میخوانید.
مهدی سیف برقی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه الزهرا (س) در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهیدرباره روند برگزاری امتحانات به صورت مجازی یا حضوری در این دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر جلساتی برای استادان به منظور نحوه گرفتن امتحانات مجازی برگزار کردهایم و تمامی مباحث ضبط شده اند تا افرادی که در جلسات شرکت نکرده اند، بتوانند در آینده و هر زمانی که فرصت کردند آن را ببیند.
ترجیح دانشگاهها، برگزاری حضوری امتحانات است
علی اشرفی زاده، معاون آموزشی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره روند برگزاری امتحانات پایان ترم برای دانشجویان این دانشگاه گفت: هنوز هیچ حرف قطعی برای برگزاری امتحانات به صورت حضوری یا غیر حضوری وجود ندارد، اما ترجیح دانشگاهها این است که در صورت امکان حضوری برگزار کنند، ولی به همه استادان گفته شده است که فرض را بر این بگذارند که امکان امتحان حضوری نیست، بنابراین از الان تکالیفی را در طول ترم برای دانشجویان فراهم کنند تا در صورت لزوم بر اساس همین تکالیف به دانشجویان نمره دهند.
ارزشیابی مستمر دانشجویان فنی حرفه ای
ابراهیم صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی حرفهای در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی درباره روند برگزاری امتحانات پایان ترم این دانشگاه گفت: برگزاری امتحانات پایان ترم به سبک و شیوههای متفاوتی مانند بخشی شفاهی، بخشی پروژه با استفاده از کلاسهای مجازی انجام میشود. اصرار ما بر این است که ارزشیابی مستمر جایگزین ارزشیابی پایان ترم دانشجویان باشد یعنی دانشجویان به جای دادن امتحانات به ارائه پروژه و تکلیف در طول ترم بپردازند تا این نمرات برای پایان ترم آنها لحاظ شود.
صالحی عمران تصریح کرد: از آن جایی که یادگیری به مرور زمان انجام میشود؛ بنابراین ارزشیابی مستمر هم باید به همین میزان طول بکشد. اکنون این روش فرصت مناسبی را به وجود آورده است تا ارزشیابی مداوم، سنجش پیشرفت یادگیری و یاددهی دانشجویان را داشته باشیم. در حقیقت یک نوع آموزش فردی است، یعنی نظام آموزشی، شیوههای آموزشی خود را فردی ارائه میکند و ارزشیابی به صورت انفرادی هم صورت میگیرد و این روشها باید جایگزین سیستم آموزش قبلی دانشجویان شود.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان