دوشنبه 31 ارديبهشت 1403 - Mon 20 May 2024
  • حقوق‌ کارکنان و یارانه درحال پرداخت است

  • دو راهی سخت استقلال در نقل‌وانتقالات

  • پیام تسلیت رهبر انقلاب اسلامی و اعلام عزای عمومی در پی درگذشت شهادت‌گونه رئیس‌جمهور و همراهان گرامی ایشان

  • پیام تسلیت سران و مقامات جهان در پی شهادت رئیس جمهور ایران

  • پس از شهادت رئیس جمهور چه کسی مسئولیت اداره دولت را بر عهده می‌گیرد؟

  • ملت ایران نگران و دلواپس نباشند، هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید + فیلم

  • سانحه برای بالگرد حامل رئیسی در جلفا/ آخرین اخبار از سانحه برای بالگرد رییس جمهور و هیات همراه/ توضیحات وزیر کشور دربارۀ حادثه بالگرد حامل رئیس‌جمهور+جزئیات +فیلم

  • تکلیف پرسپولیس را استقلال مشخص می کند

  • شما طبق قانون شهید شده‌اید!

  • رئیسی: مرز ایران و آذربایجان را به مرز امید و فرصت بدل خواهیم کرد+ فیلم

  • رسانه می‌تواند در میدان نبرد، پیام‌آور امید باشد

  • حکم نهایی تتلو صادر شد

  • تاج: پیگیر فساد در فدراسیون هستیم

  • بودجه‌ها برای «سینما آزادی» هدر می‌روند!؟

  • چگونه یک دانشجو افسر سازمان سیا می‌شود؟+ عکس

  • علی کریمی بلاک شد!+ عکس

  • مطربی که رییس دستگاه دیپلماسی شد +فیلم

  • منتظر اعداد طلایی در شاخص باشید

  • امروز؛ افتتاح یک پروژه مهم، استراتژیک و بین‌المللی

  • مروری بر کارنامه تاریک ترین دوره اقتصاد ایران

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 130595
    تاریخ انتشار: 11/ارديبهشت/1398 - 11:36
    کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی

    چگونه ازفرصت تحریم برای رونق تولیداستفاده کنیم؟

    کارآفرینان و تولیدکنندگان ایرانی، ثابت کرده‌اند که اگر مورد حمایت قرار بگیرند، قادرند شگفتی‌ساز باشند.

    چگونه ازفرصت تحریم برای رونق تولیداستفاده کنیم؟

    دانشمندان و نخبگان و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد و متخصص ایرانی، بارها ثابت کرده اند که اگر کمی و فقط کمی مورد حمایت قرار بگیرند و یا حتی اگر حمایت نشوند و فقط موانع و دست اندازهای اداری و اقتصادی از مسیر راهشان برداشته شود، قادرند شگفتی‌ساز باشند و محصولاتی را تولید کنند که دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی هرگز تصورش را هم نمی‌کنند.

    این نکته واقعیتی انکارناپذیر است که مصداق کامل آن در بخش نظامی و بعضاً سایر بخش‌ها مثل؛ تولید علم، دانش سلول‌های بنیادی، دانش شبیه‌سازی، صنایع نانو، صنایع هسته‌ای، صنایع داروسازی و سایر صنایع کشور رخ داده است، اما قطعاً توسعه و گسترش این ظرفیت و استفاده بهینه از فرصت تحریم، مستلزم فرام نمودن شرایط لازم از سوی دولت است.

    برخی از مهمترین اقدامات قابل اجرا در این زمینه عبارتند از:

    فهرست نمودن و اولویت‌گذاری تمامی مواد اولیه صنعتی، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز صنایع (اعم از سبک و سنگین یا پیچده و ساده) که در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، در تمام بخش‌ها و موضوعات و انتشار و اطلاع‌رسانی در این خصوص، در سایت دستگاه‌های ذیربط و ترجیحاً در یک سایت متمرکز و با مشارکت سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی.
    شناسایی و فراخوان دانشمندان و نخبگان و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد و متخصص ایرانی و واگذاری کار تولید محصولات مورد اشاره به آنها در قالب همایش‌های توجیهی و سایر روش‌ها.

    ارائه اطلاعات لازم در مورد موضوعاتی مانند مقدار مصرف سالانه هر محصول در داخل کشور، قیمت وارداتی هر محصول، مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات، امکان صادرات و بازارهای مصرف جهانی، ارائه اطلاعات فنی موجود در مورد هر محصول و امثال آن.

    اعلام نحوه حمایت دولت از نخبگان و تولیدکنندگان مورد اشاره برای تولید هر یک از این محصولات، اعم از میزان وام و تسهیلات احتمالی قابل اعطا، مشوق‌های تولیدی و صادراتی مثل؛ بخشودگی مالیاتی یا استمهال بازپرداخت تسهیلات یا واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و امثال آن، اعلام خرید تضمینی محصولات تولیدی، تبلیغ و معرفی محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، فراهم نمودن امکان برگزاری یا حضور ارزان قیمت و ترجیحاً رایگان در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی.

    همکاری در انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی برای تولید محصول و نیز ایجاد ارتباط بین تولیدکننده با دانشگاه و مصرف‌کننده و همچنین ارائه خدمات برای طراحی علمی، مدل‌سازی، نمونه‌سازی و تولید نیمه صنعتی و تولید انبوه و کاملاً صنعتی محصولات با کمک مراکز دولتی.

    فراهم نمودن شرایط لازم برای برای تبدیل علم و دانش نخبگان و دانشمندان و نیز مواد اولیه تولید داخل به محصولات ثانویه و نهایی با ارزش افزوده بالا و حتی‌المقدور بِرندسازی برخی از آنها برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در جهت صادرات مازاد آن به سایر کشورها.

    اعتمادسازی و تضمین امنیت تولید و تجارت و نیز حذف تمام موانع تولید از جمله؛ قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پاگیر مربوط به محیط کسب و کار، کوتاه کردن منطقی فرآیند صدور مجوز برای ایجاد مراکز تولیدی یا تولید یک محصول خاص از طریق ایجاد سازمان ویژه و یا ایجاد هماهنگی نزدیک بین دستگاه‌های ذیربط مثل؛ سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های ذیربط.

    ایجاد سازوکار لازم به‌منظور جلوگیری قاطع از سرقت اطلاعات و طرح و نقشه دانشمندان و نخبگان و کارآفرینان و تولیدکنندگانی که قصد تولید این محصولات را دارند، از سوی عناصر فاسد و نفوذی ذیربط در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و حذف و برخورد قاطع با این افراد و در صورت لزوم تضمین پرداخت خسارت صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها.

    شناسایی و حذف افراد بی‌انگیزه و به‌خصوص افراد مغرض، فاسد، زالوصفت و فرصت‌طلبی که با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی یا سهم‌خواهی، اخذ رشوه، رانت‌خواری و پارتی‌بازی و یا به علت ضعف دانش فنی و تخصصی، در روند تولید محصولات خلل ایجاد می‌کنند و واگذاری کار آنها به افراد متعهد، متخصص و باانگیزه.

    فراخوان متخصصین، نخبگان و دانشمندان ایرانی که بعضاً به‌خاطر بی‌اعتنایی دستگاه‌های ذیربط دولتی به طرح‌ها و ایده‌هایشان یا شرایط سخت کسب و کار در ایران و امثال آن به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و استفاده از توان تخصصی و ظرفیت‌های فکری و ذهنی آنها در جهت رونق تولید ملی از طریق اعطای تسهیلات ویژه و دلجویی از آنها در همایش‌ها و یا به شکل دعوت انفرادی.

    عزل کلیه مدیران ناکارآمد، فاسد و مغرض در صنایع مختلف دولتی (از جمله صنایع خودروسازی) و واگذاری کار آنها به افراد جوان؛ متعهد، متخصص، باانگیزه و مبتکر و خلاقی که دارای روحیه انقلابی و آماده کار جهادی هستند.

    برخورد جدی و قاطع با واردکنندگان کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و نیز کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌های غیرقانونی در چرخه تأمین، تولید و توزیع.

    تنظیم قوانین و مقررات و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای هدایت عملی و کامل دارائی‌های بانک‌های دولتی و غیردولتی، برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، با اعطای تسهیلات بدون کارمزد یا با کارمزد اندک و عزل فوری مدیران نادان، فرصت‌طلب و مغرضی که از انجام این‌کار امتناع می‌ورزند.

    بازنگری و اصلاح قوانین خصوصی‌سازی، در جهت تضمین ارتقاء و رشد کمی و کیفی بنگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

    بدیهی است که تحقق کامل این هدف، به مبنا قرار گرفتن اسناد بالادستی مثل سیاست‌های کلی طرح راهبردی اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل تمام نکات مورد اشاره بستگی دارد، اما برخی از این نکات مانند حذف مدیران و عناصر فاسد و ناکارآمد در دستگاه‌های دولتی، هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت تولید و بازنگری و اصلاح قوانینمقررات مربوط به محیط کسب و کار و به‌خصوص خودباوری و وجود اراده واقعی برای انجام کار، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردارند.

    احمدرضا هدایتی

    منبع : فارس

    نظرات بینندگان
    نظرات شما