پنجشنبه 06 آبان 1400 - Thu 28 Oct 2021
  • زلزله خرید نقل و انتقالاتی استقلال در برزیل/خبر غوغای خرید جذاب استقلال در فیفا

  • زلزله پرسپولیس در باشگاه استقلال/پیشنهاد میلیاردی یحیی به ستره جنجالی استقلال

  • اتش بازی مجیدی در لیگ برتر/حضور اقای گل لیگ یک برزیل در باشگاه استقلال

  • نشست وزرای امورخارجه کشورهای همسایه افغانستان

  • فیلم/ بیانات رهبر انقلاب در کنگره‌ شهدای زنجان

  • ارزش شهیدان قابل محاسبه‌ نیست/ شهر باید به نام شهیدان مزیّن باشد/ شوراهای شهر بدانند که شهر با نام چه کسانی مفتخر می‌شود

  • پوستتان را با آب برنج بشویید

  • سوخت و ساز بدن چگونه است؟

  • تحریم حزب‌الله لبنان از سوی دولت کوزوو

  • فیلم/ از سرگیری مذاکرات برجام بدون آمریکا

  • درگیری شاه ماهی استقلال با مجیدی/اخراج سه بازیکن پرحاشیه از استقلال به دستور مجیدی

  • دردسر تازه گریبان گیر پرسپولیس و یحیی/پرسپولیس یک قدم تا محرومیت اسیایی

  • رونمایی یحیی از ترکیب جنجالی پرسپولیس/ستاره جنجالی استقلال در ترکیب متفاوت پرسپولیس

  • درگیری حواشی بازیکن جنجالی در استقلال/خط قرمز مجیدی روی ستاره پرحاشیه ابی پوشان

  • تیرخلاص یحیی به پیکره استقلال و مجیدی/مهاجم جنجالی استقلال به پرسپولیس پیوست

  • از اعتراضات مردمی تا حملات تروریستی

  • شوک غیرمنتظره برای هوادران استقلال/مرد شماره یک ابی پوشان از استقلال جداشد

  • اتش بازی پرسپولیس در زمین استقلال/کایپتان ابی پوشان درچند قدمی پرسپولیس

  • وعده جذاب یحیی برای هواداران پرسپولیس/لژیونر تیم ملی در چند قدمی سرخ پوش شدن

  • چگونه اصولگرایان بزرگترین منتقد علیرضا زاکانی شدند؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 256374
    تاریخ انتشار: 16/مرداد/1400 - 09:50

    توصیه‌ای به رئیسی درباره دو راهی که پیش رو دارد

    با دو اقدام مرسوم تنفیذ و تحلیف، ریاست ابراهیم رئیسی رسمیت پیدا کرد. او در شرایطی در این جایگاه قرار گرفته است که چهار منبع قدرت به تعبیر مایکل مان؛ قدرت نظامی، ایدئولوژیک، اقتصادی و سیاسی، هریک در وضعیت خاصی قرار دارند.

    توصیه‌ای به رئیسی درباره دو راهی که پیش رو دارد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل ازروزنامه شرق، قدرت نظامی زیر ذره‌بین مخالفان خارجی است و درصدد تحدید آن هستند، و قدرت ایدئولوژیک نفوذ سابق خود در عرصه عمومی را از دست داده است و قدرت اقتصادیِ وابسته به نفت، حال و روز خوشی ندارد و در گرو برجام است، قدرت سیاسی نیز هژمونی خود را از دست داده است.

    با این حساب، باید روزهای قبل از تنفیذ و تحلیف را برای رئیسی ماه‌ عسلی قلمداد کرد که زود سپری شده است. او اینک با برداشتن هر گام پی خواهد برد برداشتن موانع به آن راحتی که تا دیروز می‌پنداشت نیست. همان‌گونه که قدرت رسمیت پیدا کرده است، مشکلات نیز رسمیت یافته، واقعی‌تر و بزرگ‌تر از قبل به نظر می‌رسند.

    بگذریم از اینکه از همین امروز رسانه‌های اصولگرا در ستایش رئیسی قلم زده و شعار «ما می‌توانیم» را تکرار خواهند کرد. شعاری که باعث شد احمدی‌نژاد را گمراه کند تا همه‌چیز را سهل و آسان بگیرد و به این تصور دچار شود که پست ریاست‌جمهوری دولت سیزدهم هم آن سوی نرده‌های وزارت کشور است و با بالارفتن از آن می‌تواند باز به قدرت بازگردد. غافل از آنکه آنان که برایش قلاب گرفته بودند بهتر از هرکسی می‌دانستند آن طرف نرده‌ها خبری نیست.

    اگر به ماجرای احمدی‌نژاد دقیق‌تر نگاه کنیم پی خواهیم برد او در بهترین شرایط روی کار آمده و تحقق شعار «ما می‌توانیم» با افزایش قیمت نفت در آن سال‌ها می‌توانست قرین به واقعیت باشد.

    تجربه دولت روحانی تصویر درستی برای ابراهیم رئیسی ترسیم نمی‌کند. او خود را نمی‌تواند در این آینه ببیند، چراکه تصویر زشت و زیبای هیچ‌یک از حامیان او در این آینه پیدا نیست. او باید خودش را در آینه‌ای ببیند که منجر به پیروزی احمدی‌نژاد شد و همان زمان یک رسانه اصولگرا با بزرگ‌ترین اندازه ممکن تیتر زد: «ملت کار را تمام کرد». سرنوشت این تیتر و سرنوشت احمدی‌نژاد چه شد، کجا رفتند آن ملتی که کار را تمام کردند!

     

    رئیسی، چه در دولت کارایی داشته باشد چه نه، باید ارزیابی سنجیده‌ای از وضعیت منابع قدرت داشته باشد. منابعی که نسبت به دولت‌های پیشین در وضعیت یکسانی نیستند، و مهم‌تر از همه فاصله‌ای جدی بین دولت و ملت افتاده است، فاصله‌ای که موجب می‌شود رئیسی ناگزیر به سمت دولت‌محوری پیش برود؛ به سمت دولتی متمرکز با سلسله‌مراتب عمودی، تا بتواند تعارضات جامعه را کنترل کند، چراکه منابع اقتصادی چندانی برای رفع تعارضات وجود ندارد.

    به تعبیر مایکل مان در این شرایط دو راه پیش‌روی دولت‌ها (قدرت) قرار دارد: راه اقتدارگرایی و راه زیرساختی. دولت اقتدارگرا بدون هرگونه گفت‌وگو با جامعه مدنی شکل می‌گیرد، و قدرت زیرساختی با اتکا به نفوذ عمیق دولت در جامعه مدنی. آنچه دولت سیزدهم را به سمت اقتدارگرایی خواهد کشاند، غیابِ جامعه مدنی و وضعیت نامطلوب اقتصادی است.

    پاشنه آشیل دولت سیزدهم در همین انتخاب است. دولت‌های پیشین، هریک به طریقی جامعه مدنی را محدود کرده‌ و راه را برای دولتی اقتدارگرا گشودند. قدم‌گذاشتن در این راه هر دولتی را وسوسه خواهد کرد، خاصه دولتی که با موانع بسیاری روبه‌رو است و در عدم پاسخ‌گویی فشار کمتری را تحمل خواهد کرد؛ اما گام‌نهادن در این راه، با عمیق‌ترشدن شکافِ میان دولت و ملت همراه است.

     اصولگرایان و حتی برخی اصلاح‌طلبان بر این باورند که با اندک گشایش اقتصادی، رضایت مردم حاصل خواهد شد. بعید است این‌گونه باشد، جامعه ایران جامعه بسیار پیچیده‌ای است و با این نظریه‌های ساده‌انگارانه مطابقت چندانی ندارد، چه‌بسا مردم با اندک گشایش اقتصادی به سیاست بازگردند. این نظریه‌های ساده‌انگارانه شکاف‌های جامعه را عمیق‌تر خواهد کرد و هر دولتی هرقدر مقتدر و یکدست، در این وضعیت هضم خواهد شد.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما