چهارشنبه 31 شهريور 1400 - Wed 22 Sep 2021
  • علت شکایت فرشاد احمد زاده از پرسپولیس مشخص شد

  • خبر خوش به هواداران پرسپولیس قبل از بازی با الهلال /فوق ستاره به تیم بازگشت

  • فرهاد مجیدی از مدیران استقلال ۴ بازیکن بزرگ خواست!

  • این نیز گذشت و روسیاهی به ذغال ماند!

  • هشتاد روز با ریاست جدید قوه قضاییه /تفاوت دوران ریاست اژه‌ای با دوران رئیسی

  • سفر متفاوت مادربزرگ شهید در ماه صفر

  • درگیری مجیدی با ستارگان استقلال درباشگاه/مجیدی:این ستاره دیگر بازیکن استقلال نیست

  • سنگ اندازی ستاره پرحاشیه استقلال برای پرسپولیس/دردسر عجیب یاغی استقلالی برای یحیی

  • جاماندگان یارانه معیشتی منتظر باشند/ یارانه جدید در راه است

  • واکنش آمریکا به تغییر تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران/ تیم جدید چارچوب رایزنی‌های وین را نخواهد پذیرفت

  • خدمات متقابل ایران و اعضای شانگهای

  • حمله ایران به به پایگاه آمریکایی الحریر و سفر وزیر خارجه قطر به ایران

  • جمهوری اسلامی ایران حفظ ثبات و تمامیت ارضی همه کشورهای منطقه است/ ما به وعده های دولت آمریکا اطمینان نداریم

  • خبرخوش به هواداران پرسپولیس / بازگشت فوق ستاره جنجالی به تیم

  • سرگیجه اصلاح طلبان: افتضاحاتمان را فرافکنی کنیم یا موفقیت های دولت را ؟!

  • صف‌آرایی اتمی چین و آمریکا در برابر هم

  • پشت‌پرده رفتارهای اخیر جمهوری باکو چیست؟

  • شوک خبری در اردوگاه پرسپولیس قبل از دیدار حساس/نیمکت نشینی ستاره جنجالی پرسپولیس قطعی شد

  • هزینه سید معیشتی خانوار و نگرانی دوباره کارگران

  • پشت پرده جدایی جنجالی شاه ماهی از استقلال

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 254464
    تاریخ انتشار: 03/مرداد/1400 - 17:18

    راه‌آهن ایران ثبت جهانی شد

    راه‌آهن ایران به فهرست آثار جهانی یونسکو وارد و به عنوان بیست و پنجمین میراث جهانی ایران ثبت شد.

     راه‌آهن ایران ثبت جهانی شد

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت» به نقل از ایسنا، ایران امسال با دو پرونده «راه‌آهن ایران» و «هورامان» در کمیته میراث جهانی یونسکو شرکت کرده است که راه‌آهن ایران در اجلاس امروز (یکشنبه، سوم مردادماه) که به صورت مجازی در شهر فوجو چین درحال برگزاری است، بررسی شد و با وجود ایرادهای کارشناسان ایکوموس به ثبت جهانی رسید.

    نماینده ایکوموس (شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها) که بازوی مشورتی و تخصصی یونسکو در ثبت و محافظت از میراث جهانی است، با تمجید از ارزش‌های فرهنگی و تاریخی راه‌آهن ایران پیشنهاد داد: این پرونده برای ارائه اطلاعات بیشتر "دیفر" شود. (پرونده پس از اصلاحات، قابل طرح مجدد در اجلاس دو سال بعد باشد.)

    کارشناسان یونسکو و ایکوموس قبلا شانس کمی را برای ثبت راه‌آهن در فهرست آثار جهانی یونسکو پیش‌بینی کرده بودند. این ارزیاب‌ها و کارشناسان بارها به این پرونده ایراد وارد کرده‌ بودند.

    اما در این اجلاس، نمایندگان کشورهای نروژ، استرالیا، اتیوپی، عمان، برزیل،  روسیه، اسپانیا، آفریقای جنوبی، اوگاندا، تایلند و مجارستان در عین تایید نظر ایکوموس برای اصلاح این پرونده، خط راه‌آهن ایران را شگفتی مهندسی توصیف کردند و بر اهمیت تاریخی این خط آهن در تبادل اقتصادی و بین‌المللی و پیوند میان دریای خزر و خلیج فارس تاکید و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی یونسکو حمایت کردند.

    ارزش‌های معماری راه‌آهن ایران نیز بسیار مورد تاکید و توجه کشورهای حاضر در اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو بود.

    نماینده چین نیز با اشاره به این‌که این پرونده را به خوبی مطالعه کرده است، گفت: این پرونده به خوبی دارای معیارهای ۲ و ۴ برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو است. با این حال، کارشناسان ایکوموس تاکید کردند که پرونده راه‌آهن ایران این معیارها را برای ثبت جهانی ندارد.

    نماینده ایران نیز در این اجلاس از ایکوموس برای تلاش‌هایش و کشورهایی که حمایت کردند، تشکر کرد و گفت: ما تمام پیشنهادات را برای حفاظت بهتر از این میراث به کار می‌بندیم و آماده‌ایم تا همکاری بیشتری با ایکوموس و مرکز میرث جهانی انجام دهیم و آماده‌ایم همه شفاف‌سازی‌ها را درباره این پرونده انجام بدهیم.

    او همچنین گفت: از آن‌جا که راه‌آهن ایران یکی از آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است و در عین حال بر اساس قوانین جاری راه‌آهن فعالیت می‌کند، هرگونه اقدام و مداخله در آن نیازمند کسب مجوزهای قانونی از چندین ارگان است.

    نماینده ایران در کمیته میراث جهانی یونسکو تاکید کرد: ما طرحی برای حفاظت از این راه‌آهن داریم و دو وزارتخانه راه و شهرسازی و میراث و گردشگری در حفاظت از راه‌آهن دخیل هستند. حفاظت از این اثر از جنبه ملی تضمین می‌شود.

    پرونده راه‌آهن سال ۱۳۹۶ به یونسکو تحویل داده شد. کارشناسان یونسکو آن زمان نظرات و اصلاحاتی را روی این پرونده وارد کردند. این پرونده سال ۲۰۱۹ در کمیته میراث جهانی یونسکو بررسی و با نظر اصلاحی کارشناسان، برگشت داده شد و یک سهمیه ایران برای ثبت آثار در فهرست میراث جهانی یونسکو از دست رفت. پرونده راه‌آهن قرار بود پس از اصلاح در اجلاس سال ۲۰۲۰ دوباره بررسی شود که با همه‌گیری ویروس کرونا این اجلاس به امسال موکول شد. در این دوره پس از اعمال اصلاحاتی و شفاف‌سازی برخی بندهای این پرونده، راه‌آهن ایران در فهرست آثار جهانی یونسکو ثبت شد. در پی این موضوع، یونسکو ایران را موظف کرد تا اول دسامبر ۲۰۲۲ یک گزارش کامل از شرایط اثر ارائه بدهد.

    به گفته طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پرونده راه‌آهن با ۱۴۰۰ کیلومتر گستردگی که استان‌های مختلفی را به هم متصل می‌کند، از جمله پرونده‌های زنجیره‌ای ایران همچون قنات، باغ‌های ایرانی و کلیساها محسوب می‌شد که تمام ایستگاه‌ها، پل‌ها و ... را به عنوان مقصد جهانی معرفی می‌کند.

    طبق اسناد موجود، عمر راه‌آهن ایران به ۸۵ سال می‌رسد و به عنوان میراث صنعتی در یونسکو معرفی شده است.

    چهل و چهارمین کمیته میراث جهانی یونسکو پس از یک سال وقفه به علت همه‌گیری کرونا، از روز جمعه در چین آغاز شده است. کمیته، مجازی است و به گفته معاون میراث فرهنگی، فقط اعضای کمیته بین‌الدول در فوجو چین حضور دارند.

    پرونده «هورامان» (اورامانات) نیز در روزهای آینده در اجلاس یونسکو بررسی می‌شود. مسؤولان میراث فرهنگی براساس نظر کارشناسان یونسکو شانس این اثر را برای ورود به فهرست آثار جهانی بالا می‌دانند.

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما