یکشنبه 04 مهر 1400 - Sun 26 Sep 2021
  • حافظ در باره شهید سلیمانی چه گفته بود؟!

  • نباید چرتکه انداخت که چقدر در آموزش و پرورش هزینه شده است/ شأن معلمان مورد توجه قرار بگیرد

  • نظم نوین جهانی در سایه شانگهای و اوکوس/ تحکیم روابط اروپا با چین و روسیه، پاسخی به خنجر از پشت امریکا

  • قفل سکوت درپرسپولیس شکسته شد/افشاگری مرد جنجالی ازدستهای پشت پرده مافیا در باشگاه

  • تیرخلاص مجیدی به شورشیان در استقلال/تکلیف لیست اخراجی ها در استقلال مشخص میشود

  • خانه تکانی به سبک یحیی در پرسپولیس/خط قرمز یحیی روی سه بازیکن نیمکت نشین سرخ پوشان +اسامی

  • علت سه‌رقمی بودن مرگ‌ومیرها/ دوز سوم را چه افرادی باید بزنند؟

  • چین و آمریکا در آستانه جنگی شدید قرار دارند / اگر بایدن تسلیم لابی پنتاگون شود جنگ جهانی سوم شعله‌ور خواهد شد

  • شباهت های باور نکردنی میان لیدر اصلاحات و اشرف غنی!/ناگفته هایی از شب حمله بوش به کابل

  • مدیرعامل جدید استقلال انتخاب شد

  • افشاگری معاون استقلال درباره جدایی یک ستاره/ فقط به خاطر حرف‌های عبدیان رفت ا

  • مواضع رئیسی محکم و مبتنی‌ بر عقلانیت بود/ نباید با عجله و بدون نقشه راه به مذاکرات پیوست

  • خون مطهر شهدا حقانیت جمهوری اسلامی را بر جبین تاریخ ثبت کرد/ هرجا تلاش مخلصانه باشد پیروزی و سربلندی نیز هست

  • خبر خوشحال کننده برای هواداران پرسپولیس /سه شاه ماهی پرسپولیسی در انتظار رونمایی (عکس)

  • شوک بزرگ به هواداران استقلال / شاه ماهی محبوب استقلال هم رفتنی شد /مقصدبعدی این پدیده استقلال کجاست؟

  • شاه ماهی استقلالی می شود ؟ مدیران استقلال شهریار را جایگزین فرهاد مجیدی می کنند. فوری

  • خبر خوب پرسپولیسی‌ها / محرومیت فرهاد مجیدی/ توهین به هواداران پرسپولیس!

  • شهیدی که از خدا خواست بعد از شهادت دوباره زنده شود

  • سرپوش ابتکار بر ابهام امنیتی دولت روحانی

  • آقای رئیسی هنوز یک نفر از آن مثلث «ول» باقیمانده/ ماجرا چیست؟

  • |ف |
    | | | |
    کد خبر: 245958
    تاریخ انتشار: 20/خرداد/1400 - 12:40
    محسن سلگی

    کوتاه درباره ماجرای شش‌کلاس سواد!...

    کوتاه درباره ماجرای شش‌کلاس سواد!...

    به گزارش پایگاه خبری «حامیان ولایت»به نقل ازالف؛دکتر عطاالله رفیعی آتانی دانش پژوه حوزه و دانشگاه تعبیری دارد که بر اساس آن تاریخ شیعه و حوزه مثل دو امدادی است.

    یعنی از شیخ مفید (ابن معلم) تا علم الهدی تا شهید اول در قرن هشتم هجری قمری (افقه الفقهاء، امام الاعظم که در جبل عامل بوده و دمشق وفات می کند. تولد و وفات او هم تمدنی و کلان و فراسرزمینی است) تا صفویه  و شیخ بهایی و بعد ملا احمد نراقی که مصادف می شود با جدی شدن سیاست مستعمراتی در ایران گویی امانتی برای ادامه مسیر به دیگری سپرده شده. 

    ملا احمد نراقی شاگرد پدرش محمد مهدی نراقی بود . شاگردان بزرگی هم تربیت کرد که پنج تن از آنها  فرزند او بودند . شیخ انصاری (شیخ اعظم) هم شاگرد ایشان بوده است.

    او در عواید الایام ولایت جامع فقیه را روشن تر می کند و امروز از عواید و سرمایه های بی بدیل ایام ماست. نیز معراج السعاده ای می نویسد که تا ابد معراج سعادت است(آثار برجسته دیگری هم دارد و او پیش از دوران ما پاسخ به شبهات غربی ها را از طریق ردیه بر فردی به نام مارتین آغاز کرده بود).همزمان با همه اینها با همه توش و توان برای مردم کار می کند و در نهایت به نجف اشراف هجرت می کند.

    نگارنده افراد زیادی را در این ماجرا از قلم انداخت.اما هدف اشاره به چند نکته است: اولاً، خاصیت امتداد و استکمال در تاریخ شیعه (که تداوم صرف نبوده بلکه تعالی هم بوده) که با دو امدادی نمادگذاری شد

    و ثانیاً، خصیصه بی نظیر اجتماعی و سیاسی به صورت نفوذ و جهاد اجتماعی همزمان (بزرگترین نفوذ را بر مردم داشتند اما بزرگترین خادمان مردم بودند)

    و ثالثا، بگوید حوزه کنونی و خود انقلاب اسلامی محصول چنین انباشت تاریخی و هم‌هنگام تاریخ استعلایی‌_واقعی بوده است.هرچند خاصیت علم در کل انباشتی بودن است اما بعضاً در سطح فردی یا شخصی می بینیم در دانشگاه حتی درس های ترم گذشته فراموش می شوند یا در ایران به ندرت استادی، سنت استاد دیگر را ادامه داده تا چه رسد به اینکه به اعتلا برساند.

    البته قابل اشاره است که امروز شرایط متفاوت شده تا حدی که اهل حوزه بعضا دچار دانشگاه زدگی شده و عنوان دکتر را بر سایر عناوین مرجح می دارند.

    به هر تقدیر می بایست هر دو نهاد گفته شده از برج عاج نشینی و دورداوری نسبت به یکدیگر پرهیز کنند و در گفت و گو با هم باشند.

    دانشگاه افزون بر تمام مزیت های نفس الامری اش، مواهبی برای حوزه دارد. حوزه نیز چنین است. ما امروز به جامع الحکمتین ها که هم غرب بشناسند و هم شرق بس نیازمندیم .

    رابعا، آنچه گفته شد نشان از نگاهی تمدنی داشت که امروز در دانشگاه و حتی حوزه مورد غفلت یا کمرنگ است.

     اما باید فکر کرد چگونه حوزه می تواند نظیر محمد حسین طباطبائی و ابوالقاسم خویی و سیستانی و خامنه ای و مصباح را بیافریند. بر این اساس، یک پرسش مهم این است:

    حوزه امروز چگونه می تواند دو امدادی پیشگفته را تداوم و اعتلا ببخشد؟

    صورت عمیق تر و فلسفی تر این پرسش چنین است:

    حوزه چگونه می تواند امتداد خودش باشد؟

    مرتبط ها
    نظرات بینندگان
    نظرات شما